Dobrociński "Alfa", 1969-1970
Suma doświadczeń zebranych przy budowie i próbach miękkopłatów "Pterodoktyl-1", "Sigma-2" oraz "Delta-3" pozwoliła Tadeuszowi Dobrocińskiemu na zaprojektowanie i zbudowanie miękkopłata z własnym napadem.
Płatowiec został opracowany i zbudowany w latach 1969-1970. Wyróżniał się ciekawie rozwiązanym układem sterowania. Sterowanie podłużne i poprzeczne realizowane było za pomocą przemieszczania środka ciężkości względem środka parcia płata. Możliwe to było dzięki zastosowaniu przesuwanego w locie fotela pilota. Sterownica w postaci wolantu, którego kolumna wbudowana było na stałe, miała ruchome tylko koło sterownicze, za pomocą którego odbywało się przechylanie płatowca na skrzydło. Płat zamocowany był do kolumny kadłuba przegubowo (oś przegubu- poprzeczna), dzięki czemu można było go przechylać dla wywołania efektu zakrętu. Napędy stanowiły sztywne zastrzały- popychacze mocowane górnym okuciem w połowie rozpiętości dźwigarów, zaś dolnym okuciem- do orczyka wbudowanego w kolumnę nośną. Pozostałe napędy- od orczyka do wolantu- linkowe.
Płatowiec obliczony był dla max udźwigu do 500 kg. Napęd miał stanowić silnik lotniczy Continental o mocy 48 kW. Z uwagi no niesprawność posiadanego zespołu napędowego, konstrukcja nie została oblatana. W 1975 r. jej elementy znajdowały się w jednej z wrocławskich modelarni.
Konstrukcja.
Miękkopłat w klasycznym układzie Standard Rogallo.
Płatowiec wyposażony był w trójkołowe podwozie o kołach głównych 420 x 150 mm i z kołem przednim 300 x 125 mm. Koła główne były wyposażone w hamulce i amortyzowane pneumatykami i krążkami gumowymi, koło przednie- samonastawne lub sterowane, amortyzowane tylko pneumatykiem.
Silnik- tłokowy Continental o mocy 48 kW (65 KM).
Dane techniczne "Alfa" (wg [1]):
Rozpiętość- 7,8 m, długość- 6,0 m, wysokość na ziemi- 4,0 m, powierzchnia nośna- 23,5 m2.
Masa własna- 148 kg, masa użyteczna- 100-600 kg, masa całkowita- 248 do 748 kg.
Zakres prędkości użytkowej- 25 do 55 km/h, pułap- 2000 m.
Źródło:
[1] Dmyszewicz M. "W pracowni wrocławskiego konstruktora-amatora. Od Pterodaktyla do RWD-5". Skrzydlata Polska nr 9/1975.