Rumszewicz samolot transportowy, 1999

Projekt samolotu transportowego. Polska.
Projekt samolotu transportowego opracowany przez mgr inż. Jarosława Rumszewicza. (Źródło: ze zbiorów Jarosława Rumszewicza).

W 1999 r. mgr inż. Jarosław Rumszewicz opracował z własnej inicjatywy projekt jednoosobowego, dwusilnikowego samolotu lokalnego transportu w układzie zastrzałowego górnopłata, przeznaczonego tylko do przewozu wszelkiego rodzaju towarów i poczty. Ładunki mogły być przewożone luzem lub upa­kowane na paletach i w kontenerach dostosowanych do transportu lotniczego. Załadunek i wyładunek samolotu mógł być prowadzony jednocześnie z przodu i z tyłu samolotu przez hydraulicznie otwierane luki załadowcze. Było to możliwe dzięki umiejscowieniu kabiny pilota na grzbiecie kadłuba samolotu.

Jednoosobowa załoga miała zmniejszyć koszty eksploatacyjne samolotu. Samolot miał posiadać własności STOL i mógłby operować z lotnisk trawiastych. Potencjalnymi klientami miały być duże firmy przewozowe takie jak Federal Express oraz Channel Express, World Cargo, Gemini Air Cargo itp., jak również małe firmy przewozowe takie jak White Eagle, Aerotech i inne. Samolot miał być budowa­ny zgodnie z wymaganiami FAR 23 kategorii "commuter".

Był to ostatni projekt samolotu opracowany przez mgr inż. Jarosława Rumszewicza. Próbował on tym projektem zainteresować zarówno PZL Mielec jak i Instytut Lotnictwa. Niestety bez powodzenia. Na swoje pisma nie otrzymał żadnej odpowiedzi.

Konstrukcja.
Jednomiejscowy zastrzałowy górnopłat o konstrukcji metalowej.
Skrzydło zastrzałowe, jednodźwigarowe z pomocniczym dźwigarkiem tylnym, całkowicie metalo­we. Obrys skrzydła prostokątno-trapezowy z prostokątnym centropłatem i trapezowymi skrzydłami doczepnymi. Klapy dwuszczelinowe, lotki różnicowe.
Kadłub- podstawowym elementem strukturalnym jest kratownica spawana z rur ze stali chromo-molibdenowej. Duralowe lub kompozytowe pokrywy kadłuba (górne i dolne) są przymocowane do kratownicy na stałe, natomiast boczne, wielopanelowe pokrywy są łatwo podnoszone i ułatwiają obsłudze naziemnej załadunek i zamocowanie ładunku w samolocie. Ko­mora ładunkowa jest wyposażona w podłogę rolkową i zaczepy do mocowania ładunku (wy­miary: długość-10,2 m, wysokość- 1,75 m, szerokość-1,65 m). Wymiary komory ładunkowej pozwa­lają pomieścić 5 kontenerów LD3. Zakryta kabina pilota stanowi oddzielną część i jest mocowana na kratownicy kadłuba.
Usterzenie poziome wolnonośne, całkowicie metalowe, o obrysie prostokątnym z podziałem na statecznik i ster wysokości. Uste­rzenie pionowe zdwojone, całkowicie metalowe o obrysie prostokątnym.
Podwozie główne z kołami zdwojonymi w układzie tandem. Podwozie przednie podwójne. Tylna część kadłuba jest wyposażona w hydraulicznie wypuszczane podpory w celu pod­parcia kadłuba w trakcie załadunku lub wyładunku samolotu. Zdwojone podwozie główne i przednie samolotu zwiększa bezpieczeństwo startu i lądowania oraz ułatwia kołowanie na lotniskach gruntowych.

Wyposażenie- wersji podstawowej samolotu wyposażenie jest zgodne z wymaganiami FAR 23 do lotów VFR w dzień i w nocy. Kabina pilota wentylowana.
Wy­posażenie opcjonalne to: indywidualna instalacja tlenowa pilota lub kabina ciśnieniowana, ogrzewanie kabiny lub klimatyzacja, automatyczny pilot, wyposażenie do lotów IFR, pneumatyczna instalacja przeciwoblodzeniowa, ogrzewana szyba przednia z wycieraczką, radar pogodowy, katapultowy fotel pilota, wyposażenie inne wg wymagań klienta.
Instalacje- elektryczna, hydrauliczna.

Napęd- 2 silniki turbośmigłowe PZL-10S o mocy 705 kW (960 KM) każdy.

Dane techniczne, projektowane (wg [1]):
Rozpiętość- 20,0 m, długość- 16,0 m, wysokość- 4,6 m, powierzchnia nośna- 50,0 m2.
Masa samolotu pustego-  4000 kg, masa startowa max- 8600 kg, max masa do lądowania- 8000 kg.
Prędkość przelotowa- 300 km/h, prędkość przeciągnięcia- 120 km/h, zasięg max- 1500 km.

Galeria

  • ”Samolot lokalnego transportu przeznaczony tylko do przewozu towarów”. Strona 1. (Źródło: ze zbiorów Jarosława Rumszewicza).
  • ”Samolot lokalnego transportu przeznaczony tylko do przewozu towarów”. Strona 2. (Źródło: ze zbiorów Jarosława Rumszewicza).
  • ”Samolot lokalnego transportu przeznaczony tylko do przewozu towarów”. Strona 3. (Źródło: ze zbiorów Jarosława Rumszewicza).
  • Rysunek w trzech rzutach. (Źródło: ze zbiorów Jarosława Rumszewicza).

Źródło:

[1] Rumszewicz Jarosław "Samolot lokalnego transportu przeznaczony tylko do przewozu towarów". Mielec. Maj 1999. (Ze zbiorów Jarosława Rumszewicza).
[2] Informacje uzyskane od Jarosława Rumszewicza.
blog comments powered by Disqus