General Avia F.22 "Pinguino", 1992
Projekt samolotu General Avia F.22 "Pinguino" powstał na początku lat 1990-tych w firmie General Avia Costruzioni Aeronautiche SRL. Projektantem samolotu był znany włoski konstruktor lotniczy dr Stelio Frati. Prototyp samolotu został oblatany w 1992 r.
Do produkcji seryjnej zostały skierowane cztery wersje:
- F.22A- wyposażona w śmigło o stałym skoku i stałe podwozie, silnik Lycoming O-235-N2C o mocy 85 kW,
- F.22B- wersja podobna do F.22A, napędzana silnikiem Lycoming O-320-D2a o mocy 118 kW,
- F.22R- wyposażona w chowane podwozie i śmigło o zmiennym skoku, silnik Lycoming O-320-D2a 118 kW,
- F.22C- wyposażona w chowane podwozie i śmigło o zmiennym skoku. Silnik Lycoming O- 360-A1A o mocy 132 kW.
Samolot został certyfikowany w kategorii akrobacyjnej z dopuszczalnymi przeciążeniami od -3g do +6 g. Samolot F.22 "Pinguino" produkowany był seryjnie w niewielkich ilościach do czasu zamknięcia firmy General Avia w 1998 r.
Wersja F.22C używana jest przez holenderski zespół akrobacyjny "Red Sensation".
W Polsce.
W I połowie 1990 r. WSK PZL Mielec nawiązała współpracę z włoską firmą Avianord Aeroseruzi. Jej celem było wspólne podjecie produkcji dwumiejscowego samolotu szkolnego General Avia F.22 "Pinguino" ("Pingwin"). Ostatecznie jednak jego produkcja nie została podjęta, ponieważ nie doszło do sfinalizowania umowy pomiędzy włoskimi firmami Avianord i General Avia.
Dodatkowo w WSK PZL Mielec, na zamówienie firmy Avianord, opracowany został projekt koncepcyjny rodziny samolotów lekkich AW-1 / AW-2 / AW-3.
Konstrukcja.
Dwumiejscowy dolnopłat.
Kabina zakryta, miejsca załogi obok siebie.
Podwozie trójpodporowe z kołem przednim. W zależności od wersji- stałe lub chowane w locie.
Silnik- tłokowy, płaski:
- F.22A- Lycoming O-235-N2C o mocy 85 kW (116 KM),
- F.22B, F.22R- Lycoming O-320-D2a o mocy 118 kW (160 KM),
- F.22C- Lycoming O- 360-A1A o mocy 132 kW (180 KM).
Dane techniczne (wg [3]):
Model |
Rozpiętość |
Długość |
Wysokość |
Pow. |
Masa |
Masa |
Prędkość |
Prędkość |
Wzno- |
Pułap |
Zasięg |
|
[m] |
[m] |
[m] |
[m2] |
[kg] |
[kg] |
[km/h] |
[km/h] |
[m/s] |
[m] |
[km] |
F.22A |
8,5 |
7,4 |
2,84 |
10,82 |
510 |
780 |
220 |
92,5 |
3,25 |
3950 |
750 |
F.22B |
8,5 |
7,4 |
2,84 |
10,82 |
560 |
850 |
244 |
97 |
5,0 |
4880 |
920 |
F.22R |
8,5 |
7,4 |
2,84 |
10,82 |
620 |
850 |
294 |
98 |
7,0 |
5650 |
1100 |
F.22C |
8,5 |
7,4 |
2,84 |
10,82 |
640 |
900 |
305 |
100 |
7,0 |
5800 |
1100 |
Galeria
Źródło:
[1] "Analiza założeń technicznych firmy Avianord na rodzinę samolotów lekkich AW". Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu. Marzec 1991. (Ze zbiorów Jarosława Rumszewicza).[2] Taylor, Michael. "Brassey's World Aircraft & Systems Directory 1996/97". London: Brassey's, 1996.
[3] "1996 GENERAL AVIA F-22 Pinguino". flightplanet.com