PZL- Antonow MK-1 / AnM-1, 1987-1990
W 1987 r. w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Sprzętu Komunikacyjnego przy WSK Mielec opracowany został projekt samolotu rolniczego z napędem turbośmigłowym MK-1 (M od Mielca, K od Kijowa), który stanowił rozwój poprzedniego projektu PZL M30. Rosjanie zażądali, żeby na początku nazwy znalazło się oznaczenie An i samolot otrzymał nazwę AnM-1. Konstruktorami prowadzącymi byli mgr inż. Józef Oleksiak z PZL Mielec i W. Czmil z Biura Konstrukcyjnego Olega Antonowa w Kijowie. W pracach projektowych wzięło udział 110 pracowników z Mielca, 40 z Kijowa, 15 z PZL Okęcie, 45 z Instytutu Lotnictwa- łącznie 210 osób.
Projektowano dwa warianty samolotu:
- AnM-1.1- ze zbiornikiem za kabiną, przeznaczony dla ZSRR,
- AnM-1.2- przeznaczony dla Polski i na rynki zachodnie, ze zbiornikiem przed pilotem.
Kiedy jednak doszło do przemian politycznych w Polsce w 1990 r., Rosjanie nie potrafili określić, ile samolotów chcą kupić, oraz zaproponowali cenę o 30% niższą niż cena proponowana przez wytwórnię. W ten sposób na początku 1990 r. prace nad samolotem zostały przerwane.
Konstrukcja.
Jednomiejscowy dolnopłat o konstrukcji metalowej.
Skrzydła zakończone wingletami.
Kabina zakryta.
Usterzenie klasyczne.
Podwozie klasyczne stałe.
Silnik- turbośmigłowy o mocy 1103 kW (1500 KM).
Dane techniczne MK-1 / AnM-1 (wg [1]):
Rozpiętość- 21,7 m, długość- 14,3 m, wysokość- 4,4 m, powierzchnia nośna- 56,5 m2.
Masa własna- 2700 kg, masa chemikaliów- 2400 kg, masa użyteczna- 2800 kg, masa startowa- 5500 kg.
Prędkość przelotowa- 270 km/h, prędkość minimalna- 112 km/h, wznoszenie- 7,3 m/s, zasięg- 1500 km.
Galeria
Źródło:
[1] "Niezrealizowane konstrukcje PZL Mielec". Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 4/2004.