PZL M30, 1985

Projekt samolotu rolniczego. Polska.
Projekt samolotu rolniczego PZL M30. (Źródło: rys. Krzysztof Luto).

W 1985 r. w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Sprzętu Komunikacyjnego przy WSK Mielec opracowany został projekt samolotu rolniczego z napędem turbośmigłowym PZL M30. Opracowany został specjalnie na rynek ZSRR. Projekt nawiązywał konstrukcyjnie do samolotu PZL M18 "Dromader". Jako napęd przewidywano silnik TWD-20 o mocy 1011 kW. Konstruktorem prowadzącym był mgr inż. Józef Oleksiak.

Jednakże Rosjanie zaczęli wysuwać swoje propozycje, m.in. żeby zastosować trochę inne skrzydło. W ten sposób M-30 przerodził się w projekt MK-1 / AnM-1.

Konstrukcja.
Jednomiejscowy dolnopłat o konstrukcji metalowej.
Kabina zakryta.
Usterzenie klasyczne.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik- turbośmigłowy TWD-20 o mocy 1011 kW (1375 KM).

Dane techniczne PZL M30 (wg [1]):
Rozpiętość- 19,9 m, długość- 12,4 m, wysokość- 5,4 m, powierzchnia nośna- 45,0 m2.
Masa własna- 2700 kg, masa chemikaliów- 2400 kg, masa użyteczna- 2800 kg, masa startowa- 5500 kg.

Źródło:

[1] "Niezrealizowane konstrukcje PZL Mielec". Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 4/2004.
[2] Oleksiak J. "Problemy rozwoju samolotu Dromader". Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 12 (5/2005).
blog comments powered by Disqus