MOTO-2T, ok. 1990

Wózek motolotni. Polska.
Wózek motolotniowy MOTO-2T z silnikiem Volkswagen. (Źródło: Copyright Bogusław Kuśnierz).

Około 1990 r. Bogusław Kuśnierz zaprojektował i wraz z Leszkiem Wójcickim zbudował motolotnię 2-osobową w układzie A. Wózek został zbudowany z rur duralowych, łączonych węzłami ze stali nierdzewnej i duralu. Posiadał zbiornik z samochodu Trabant, umieszczony pod fotelem pasażera. Silnik pochodził z samochodu VW Garbus 1300- zastosowano alternator z motocykla CZ i zapłon bateryjny. Śmigło drewniane, dwułopatowe, mocowane bezpośrednio na wale silnika, zaprojektowane i wykonane przez Bogusława Kuśnierza.

Koła z piastami z kompozytu. Zastosowano również kompozytową owiewkę przedniej części wózka . Jako skrzydła użyto lotni Stratus R11C, wykonanej przez budowniczych wózka z planów udostępnionych przez Grzegorza Rycaja. Zastosowano tylko grubsze rury (zamiast fi 40 - fi 51).

Wózków tego typu powstało kilka egzemplarzy, z różnymi silnikami VW, także z silnikiem Rotax 503 (51 KM) oraz Buran (ok. 40 KM)  i latały także ze skrzydłami Libra II.

Wózek miał roboczą nazwę MOTO-2T (dwuosobowy tandem).

Konstrukcja.
Dwumiejscowy miękkopłat. 
Wózek motolotniowy o konstrukcji kratownicowej, wykonanej z rur duralowych Pa7ta. Całość zakryta kompozytową owiewką. Miejsca załogi odkryte.
Podwozie trójkołowe z kółkiem przednim, stałe.

Wyposażenie- podstawowe przyrządy pilotażowe.

Silnik- pierwszy egzemplarz motolotni posiadał silnik Volkswagen Garbus 1300 o mocy ok. 29 kW (40 KM). Do napedu pozostałych motlotni stosowano różne silniki: Volkswagen, Rotax 503 37,5 kW (51 KM) oraz Buran ok. 29 kW (40 KM). Śmigło pchające.

Galeria

  • MOTO-2T ze skrzydłem Stratus R11C w locie. (Źródło: Copyright Bogusław Kuśnierz).
  • MOTO-2T z silnikiem Buran.  (Źródło: Copyright Bogusław Kuśnierz).

Źródło:

[1] Informacje uzyskane od Bogusława Kuśnierza.

blog comments powered by Disqus