Kubíček balony (opis główny), 1991

Balony sportowo-reklamowe, wyczynowe. Czechy.
Balony firmy Kubíček (od lewej): BB-Special ”Montgolfier” oraz BB26Z ”Rakoczy”. (Źródło: L. Zápařka ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).

W końcu lat 1970-tych w Czechosłowacji użytkowany był tylko jeden balon, pochodzący z importu. Dlatego grupa entuzjastów balonów z Brna postanowiła zbudować własny balon. W tym celu założyli oni Aviatik klub. Jednym z założycieli klubu był Aleš Kubíček, który zaprojektował i zbudował pierwszy klubowy balon. W 1983 r., po serii prób i błędów (i kilku przygód!) pierwszy czeski balon na ogrzane powietrze uniósł się w powietrze. Klub rozwijał się bardzo prężnie. W 1985 r. powstał model sterowca na ogrzane powietrze. W 1988 r. wystartował pierwszy czeski balon pasażerski BB "Liaz", jeszcze na początku lat 2000-nych był zdolny do lotu.

Władze komunistyczne tępiły wszelkie próby prywatnej inicjatywy w dziedzinie lotnictwa, w również produkcję balonów i loty balonowe. Żeby utrzymać sport balonowy i postępować zgodnie z prawem Aleš Kubíček rozpoczął produkcję balonów oraz wykonywanie lotów na nich pod szyldem firmy Aerotechnik Kunovice, będącej pod kontrolą paramilitarnej organizacji Svazarm. Produkowane były wówczas m.in. balony typu Agrotechnik AB-2. Wyprodukowano wówczas 30 balonów z przeznaczeniem na rynek wschodnioeuropejski. Stan taki trwał do wybuchu Aksamitnej Rewolucji w listopadzie 1989 r.

Wkrótce po rewolucji Aleš Kubíček odszedł z firmy Aerotechnik Kunovice i założył w 1991 r. w Brnie własne przedsiębiorstwo Kubíček s.r.o. Początki produkcji były bardzo trudne. Występowały ogromne kłopoty z zakupem materiałów do budowy balonów, szczególnie ciężko było zdobyć odpowiednią tkaninę. Jedynym rozwiązaniem problemu było podjęcie produkcji wszystkich potrzebnych elementów: koszy, palników, butli gazowych itd. W 1996 r. w zakładach w Černá Hora koło Brna została podjęta produkcja poliestrowej tkaniny powłokowej.

Na początku lat 2000-nych firma została zreorganizowana i podzielona na kilka przedsiębiorstw pod kontrolą grupy Kubíček. Są to przedsiębiorstwa:
- Balony Kubíček spol. s r.o.- produkcja balonów sterowców na ogrzane powietrze,
- Reklama Kubíček spol. s r.o.- produkcja balonów reklamowych napełnianych helem,
- Textil Kubíček spol. s r.o.- produkcja tkanin,
- Technika Kubíček spol. s r.o.- produkcja elementów metalowych,
- Kubíček Aircraft- produkcja ultralekkiego samolotu sportowego Kubíček M-2 "Scout".
W 2005 r. firma otrzymała, jako pierwszy w Europie producent balonów cieplnych, certyfikat Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego-  JAR 21 (Joint Aviation Requirements).

Balony firmy Kubíček wykorzystywane są do celów reklamowych, sportowych oraz turystyki balonowej. Do sukcesów brneńskiej wytwórni zaliczyć należy mistrzostwo świata na balonie BB22 White Light (1999 r.), światowy rekord wysokości na balonie BB30 w klasie AX8 (1998 r.,15 360 m, pilot Joseph Starkbaum- dwukrotny mistrz świata i siedmiokrotny zwycięzca zawodów Gordona-Bennetta), przeloty Iwana Trofimowa balonem BB12 nad Biegunami- Północnym (1999 r.) i Południowym (2000 r.).

Dysponując doświadczoną kadrą spółka podejmuje się trudnych zleceń. Doskonały przykład to balon kształtowy Katedra St. Gallen zamówiony w 2002 r., z okazji 200. rocznicy powstania kantonu i miasta St. Gallen. Przy realizacji zamówienia, trzydziestoosobowy zespół pracował przez 7 miesięcy. Projektowanie konstrukcji i grafiki zajęło 3 miesiące. Zewnętrzna powłoka jest ukształtowana poprzez system wewnętrznych użebrowań i podparta na klasycznym balonie. Balon pojemności 3100 m3, po napełnieniu ma 26 m długości 15 m szerokości i 31 m wysokości. Masa powłoki 250 kg. Balon zabiera, oprócz pilota, 2 pasażerów.

Balon kształtowy Katedra St. Gallen

Balon kształtowy Katedra St. Gallen

Balon Katedra St. Gallen. (Źródło: Copyright Ladislav Zápařka ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).


Do końca 2005 r. firma Kubíček wyprodukowała ponad 360 balonów cieplnych, w samym 2005 r. wyprodukowano ponad 80 balonów, głównie na eksport.

Konstrukcja powłoki:

Tkaninowe elementy wycinane są według papierowych szablonów. Wykroje zszywane są na maszynach szwalniczych specjalnym ściegiem, przy wykorzystaniu wysokowytrzymałych nici. Wszyte pasy nośne przenoszą znaczne obciążenia od podłączonych do nich stalowych linek nosnych kosza. Stosunkowo duży, dolny otwór wlotowy i długie stalowe linki nosne umożliwiają prawidłowe opadanie balonu bez niebezpiecznego efektu kształtu banana. Brzegi otworu wlotowego oraz płachta osłonowa palników wykonane są z niepalnej tkaniny metaaramidowej typu Nomex.

Zaokrąglona górna część powłoki powoduje najmniejsze naprężenia tkaniny. Główne obciążenia powłoki przenoszone są przez pasy nośne. Kształt górnej części sprawia, że środek ciężkości powłoki jest położony stosunkowo wysoko, co zapobiega kołysaniu się podczas szybkiego wznoszenia. Górna część jest też bardziej narażona na przegrzanie. Czujnik temperatury stale wskazuje pilotowi temperaturę wewnętrzną przy górnym biegunie, a wszyty na stałe element zmieniający trwale barwę sygnalizuje przegrzanie tkaniny. Na górze znajduje się standardowy zawór spadochronowy do szybkiego opróżniania powłoki. Powłoki wyposażone są w zawór boczny powodujący obrót wokół pionowej osi. Jest to ważne w przypadku balonów reklamowych, ponieważ zapewnia odwrócenie balonu z reklamą w określoną stronę, lub dużych balonów turystycznych- odpowiednia pozycja kosza w stosunku do terenu w momencie lądowania.

Dolna część powłoki zawiera chłodniejsze powietrze i przenosi mniejsze obciążenia. Tutaj tkaninowe panele są płaskie, a brzegi powłoki opadają stromo. Daje to dobre efekty aerodynamiczne i umożliwia szybkie opadanie z minimalnym ugięciem powłoki tkaninowej.

Typy czasz balonów sportowo-reklamowych:

- Typ O- składa się z 8-12 bryt- pionowych pasów południków. Ich zaletami są niska masa i wysoka wytrzymałość. Sprawdzają się doskonale w roli balonów turystycznych i sportowych. W produkcji znajduje się 5 rodzajów pojemności:
- BB12 O- o pojemności 1200 m3 (8 pasów), załoga- 1-2 osoby,
- BB16 O- o pojemności 1600 m3 (8 pasów), załoga- 2-3 osoby,
- BB20 O- o pojemności 2000 m3 (12 pasów), załoga- 3-4 osoby,
- BB22 O- o pojemności 2200 m3 (12 pasów), załoga- 4 osoby,
- BB26 O- o pojemności 2600 m3 (12 pasów), załoga- 4-5 osób.

- Typ E- składa się z 12 bryt. Czasza odznacza się niską wagą. W produkcji znajdują się 3 rodzajów pojemności:
- BB20E- o pojemności 2000 m3 (12 pasów), załoga- 3 osoby,
- BB22E- o pojemności 2200 m3 (12 pasów), załoga- 4 osoby,
- BB26E- o pojemności 2600 m3 (12 pasów), załoga- 4-5 osób.

- Typ N- składa się z 24-32 bryt. Mało pofałdowana powierzchnia boczna powłok typu N jest korzystna w balonach reklamowych i umożliwia zrealizowanie dowolnych motywów plastycznych. W produkcji znajduje się 6 rodzajów pojemności:
- BB22N- o pojemności 2200 m3 (24 pasy), załoga- 4 osoby,
- BB26N- o pojemności 2600 m3 (24 pasy), załoga- 4-5 osób,
- BB30N- o pojemności 3000 m3 (24 pasy), załoga- 6 osób,
- BB37N- o pojemności 3700 m3 (24 pasy), załoga- 7 osób,
- BB45N- o pojemności 4500 m3 (24 pasy), załoga- 9 osób,
- BB60N- o pojemności 6000 m3 (32 pasy), załoga- 11 osób.

- Typ Z- składa się z 24-28 bryt. Powłoka tańsza w produkcji niż powłoki typu N. W produkcji znajduje się 11 rodzajów pojemności:
- BB22Z- o pojemności 2200 m3 (24 pasy), załoga- 4 osoby,
- BB26Z- o pojemności 2600 m3 (24 pasy), załoga- 4-5 osób,
- BB30Z- o pojemności 3000 m3 (24 pasy), załoga- 6 osób,
- BB34Z- o pojemności 3400 m3 (24 pasy), załoga- 7 osób,
- BB37Z- o pojemności 3700 m3 (24 pasy), załoga- 7 osób,
- BB42Z- o pojemności 4200 m3 (24 pasy), załoga- 8 osób,
- BB45Z- o pojemności 4500 m3 (24 pasy), załoga- 9 osób,
- BB51Z- o pojemności 5100 m3 (24 pasy), załoga- 10 osób,
- BB60Z- o pojemności 6000 m3 (24 pasy), załoga- 11 osób,
- BB70Z- o pojemności 7000 m3 (24 pasy), załoga- 12 osób,
- BB85Z- o pojemności 8500 m3 (28 pasów), załoga- 15 osób.

Balon sportowo-reklamowy Typu E

Balon sportowo-reklamowy Typu O

Balon sportowo-reklamowy Typu N

Balon sportowo-reklamowy Typu Z

Czasza balonu BB20E należąca do Typu E

Czasza balonu BB16 O należąca do Typu O

Czasza balonu BB60N należąca do Typu N

Czasza balonu BB60Z należąca do Typu Z

Czasze balonów sportowo-reklamowych (od lewej): Typu E, Typu O, Typu N, Typu Z. Poniżej- czasze balonów: BB20E, BB16 O, BB60N i BB60Z. (Źródło: Copyright Ladislav Zápařka ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).


Typy czasz balonów wyczynowych:

- Typ GP (Grand Prix)- powłoka wyczynowa o gładkiej powierzchni i zaostrzonym szczycie. Posiada znakomite właściwości aerodynamiczne, idealnie pionowy spadek i doskonałe prowadzenie. Specjalny kształt górnej połowy redukuje napięcia powłoki, przedłużając jej żywotność. Typ GP oferuje lepsze osiągi w porównaniu ze standardowymi czaszami. W produkcji znajdują się 2 rodzaje pojemności:
- BB17GP- o pojemności 1700 m3 (16 pasów), wysokość- 16,8 m, średnica- 14,5 m,
- BB20GP- o pojemności 2000 m3 (24 pasy), wysokość- 17,9 m, średnica- 15,4 m.

- Typ XR (Extreme Racer)- powłoka wyczynowa o kształcie zaostrzonej piłki rugby. Jest trudniejsza w prowadzeniu niż powłoka GP. Balon ten jest dynamiczny podczas startów, lądowań oraz samego lotu. Powłoki XR zaprojektowano do pilotażu zawodniczego dla bardzo doświadczonych pilotów. W produkcji znajdują się 2 rodzaje pojemności:
- BB17XR- o pojemności 1700 m3 (16 pasów), wysokość- 19,7 m, średnica- 13,6 m,
- BB20XR- o pojemności 2000 m3 (20 pasów), wysokość- 20,3 m, średnica- 14,4 m.

Balon wyczynowy Typu GP

Balon wyczynowy Typu XR

Czasze balonów wyczynowych (od lewej): Typu GPTypu XR. (Źródło: Copyright Ladislav Zápařka ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).


Kosze balonowe:

Firma Kubíček oferuje kilkanaście rodzajów koszy jedno i wielosekcyjnych, o wymiarach podstawy od 88 cm x 88 cm (dla 2 osób) do 170 cm x 350 cm (dla 17 osób). Wewnętrzna wysokość to 110-120 cm. Kosze wyplatane są z wikliny. Podstawa, tzn. płozy z jesionu i podłoga z wodoodpornej sklejki, wzmocnione są stalową ramą wyprowadzoną ponad kosz. Górna część ramy stanowi jednocześnie konstrukcję nośną palników i kosza mocowanego do powłoki. Boczne ramy i krawędzie kosza wyłożone są miękkim zamszem. W wyposażeniu kosza znajdują się: lina cumownicza, gaśnica, koc gaśniczy, apteczka, uchwyty montażowe palnika.

Typy koszów balonowych firmy Kubíček:

Typ kosza Rozmiary [m] Ilość osób Ilość sekcji
K7 0.88 x 0.88 2 1
K10 0.88 x 1.16 4 1
K11 1.00 x 1.16 4 1
K12 1.16 x 1.16 5 1
K13 1.16 x 1.25 5 1
K15 1.16 x 1.35 5 1
K16 1.16 x 1.45 6 1
K17 1.16 x 1.45 6 1
K18 1.16 x 1.55 7 1
K22 1.25 x 1.80 8 1
K25P 1.25 x 2.10 9 2
K32T 1.40 x 2.40 10 3 (Podział "T")
K40Y 1.60 x 2.55 12 3 (Podział "Y")
K50 1.60 x 3.00 14 3 (Podział "Y")
K60 1.70 x 3.50 17 5 (Podział "T1T")

Firm Kubíček oferuje także specjalne fotele dla osób niepełnosprawnych. Fotel ten zbudowany został na bazie wygodnego fotela lotniczego z pasami bezpieczeństwa. Fotel został tak zaprojektowany aby niepełnosprawny pasażer mógł bezpiecznie podziwiać piękne widoki z kosza balonowego.

Do wyczynowego latania z powłoką BB20XR albo GP zaprojektowany został kosz balonowy K13 Sport (o wymiarach 116 x 125 cm), który jest bardzo lekki (do 45 kg), z ramą duraluminiową, z ratanu, z podłogą kompozytową. Kosz przeznaczony jest dla 2 osób i 4 szt. butli gazowych.

Kosz balonowy K13 Sport

Kosz balonowy K16

Kosz balonowy K22

Fotel dla pasażerów niepełnosprawnych

Kosze balonowe firmy Kubíček (od lewej): K13 SportK16, K22 oraz fotel dla pasażerów niepełnosprawnych. (Źródło: Copyright Ladislav Zápařka ”LZ- przedstawiciel czeskiego
przemysłu lotniczego w Polsce”
).


Palniki:

Palniki budowane przez firmę Kubíček pracują na czystym propanie lub mieszance propan-butan. Każda spirala ma wbudowany cichy płomień i palnik płomienia pilotowego. W zależności od wielkości balonu oferowane są palniki: pojedyncze, podwójne i potrójne typów H3, Komet Duo, Komet Triple, IGNIS Duo, IGNIS Triple. Opcję stanowi rozwiązanie umożliwiające regulację położenia wysokości palników.

Butle:

Oferowane są atestowane butle ze stali nierdzewnej firmy Schroeder o pojemności 21 i 30 l, butle z tytanu lub duralu.

Wyposażenie:

Balony posiadają komplet certyfikowanych przyrządów nawigacyjnych Swiss Flytec 3040 z bezprzewodowym termometrem umieszczonym w powłoce, transceiver ICOM IC-A3E.

Wyposażenie dodatkowe: butle na paliwo Schroeder VA 50 / VA70 (skroplony gaz), wentylator na bazie 9-konnego silnika Hondy, z drewnianym śmigłem, przyczepa do transportu balonu na bazie podwozia KNOTT, pokrowiec na kosz, torba pilota, certyfikowany cylinder na hel o pojemności 5,2 l, płachta startowa o wymiarach 12 x 20 m, torba na palnik, przewody paliwowe REGO z zaworem, zestaw serwisowy do napraw palnika i powłoki, urządzenie do pomiaru wytrzymałości powłoki.

Palniki balonowe z serii IGNIS

Butla na paliwo

Wyposażenie kosza balonowego

Wentylator

Od lewej: palniki typu Ignis, butla gazowa, wyposażenie kosza balonowego oraz wentylator. (Źródło: Copyright Ladislav Zápařka ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).


W Polsce.

Do końca 2005 r. sprowadzono do Polski 15 balonów firmy Kubíček. Przedstawicielem firmy Kubíček na polskim rynku jest przedsiębiorstwo LZ- Przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce.

Typy balonów firmy Kubíček, użytkowanych w Polsce:
- Kubíček BB20E,
- Kubíček BB20XR,
- Kubíček BB22,
- Kubíček BB22Z,
- Kubíček BB26Z,
- Kubíček BB30N,
- Kubíček BB30Z,
Kubíček BB34Z,
- Kubíček BB42Z,
Kubíček BB45Z,
- Kubíček BB-Special "Montgolfier".

Galeria

  • Wycinanie elementów powłoki balonu. (Źródło: Ladislav Zápařka ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).
  • Szycie powłoki balonu. (Źródło: Ladislav Zápařka ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).
  • Wyplatanie kosza balonu. (Źródło: Ladislav Zápařka ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).
  • Kosz K17. (Źródło: Ladislav Zápařka ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).
  • Kosz K22. (Źródło: Ladislav Zápařka ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).
  • Kosz K22 i jego wyposażenie. (Źródło: Ladislav Zápařka ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).
  • Kosz K32- drzwiczki i fotel dla inwalidy.jpg. (Źródło: Ladislav Zápařka ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).
  • Balon ”Shrek 2”. (Źródło: Ladislav Zápařka ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).
  • Balon ”Okocim”. (Źródło: Ladislav Zápařka ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).
  • Balon kształtowy ”DHL”. (Źródło: Ladislav Zápařka ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).
  • Balon kształtowy ”Lis”. (Źródło: Ladislav Zápařka ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).
  • Balon kształtowy- skarbonka ”Świnka”. (Źródło: Ladislav Zápařka ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).
  • Sterowiec Kubíček AV 2. (Źródło: Ladislav Zápařka ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).
  • Gondola sterowca Kubíček AV 2. (Źródło: Ladislav Zápařka ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).

Źródło:

[1] Piecyk L "Brneńskie balony". Skrzydlata Polska nr 3/2006.
[2] Kubicek Balloons
[3] LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce

blog comments powered by Disqus