Piwek- Widełka ultralekki samolot sportowy, I połowa lat 1980-tych (?)

Projekt ultralekkiego samolotu sportowego. Polska.
Motolotnia MA-2 ”Szaman”. Jej kadłub został wykonany na bazie części kabinowej kadłuba projektowanego samolotu ultralekkiego. (Źródło: ”Motolotnieszaman.pl”).

Prawdopodobnie w pierwszej połowie lat 1980-tych Kanadyjczyk polskiego pochodzenia (brak informacji o jego nazwisku) zwrócił się do mgr inż. Włodzimierza Urbaniaka, który zajmował się w OBR PZL Mielec wraz ze swoją sekcją obliczeniami obciążeń w locie, z zapytaniem, czy ktoś mógłby mu zaprojektować i wykonać jednoosobowy, laminatowy ultralekki samolot sportowy? Wstępną koncepcję samolotu opracowali: mgr inż. Krzysztof Piwek oraz mgr inż. Tadeusz Widełka. Natomiast mgr inż. Jarosław Rumszewicz wraz z kolegą mgr  Jerzym Warzechą (matematyk) wykonali "kopyto" części kabinowej kadłuba, na podstawie którego można byłoby wykonać foremnik. Sklejkowe wręgi do kopyta wyciął Jan Madej.

Prace nad samolotem zostały wkrótce przerwane. Jarosław Rumszewicz przekazał "kopyto" części kabinowej kadłuba dla Jana Madeja. Zostało ono wykorzystane podczas budowy kadłuba motolotni MA-2 "Szaman".

Źródło:

[1] Motolotnieszaman.pl
[2] Informacje uzyskane od Jarosława Rumszewicza.

blog comments powered by Disqus