Lerche Maksymilian

Maksymiliana Lerche za sterem samolotu Etrich ”Taube”. Lot Petersburg- Moskwa, 1911 r. (Źródło: archiwum).

Maksymilian Fryderyk Lerche von, syn inżyniera technologa Germana, członka IWAK od 3.12.1909 r., urodzony 12.01.1892 r. w Sankt Petersburgu pocho­dził z Kurlandii, jego brat był członkiem Dumy Pań­stwowej. Ukończył pskowski Korpus Kadetów. W latach 1911- 1914 wykonał wiele in­teresujących lotów, dyplom pilota Cesarskiego Aeroklu­bu Wszechrosyjskiego nr 26 uzyskał 20.07.1911 r. szkoląc się w Niemczech (Szkoła Igo Etricha) i w Warszawskim Towarzystwie Lotniczym "Awiata". Tylko temu zawdzięczamy pomiesz­czenie tutaj jego biogramu. Był Rosjaninem.

W 1911 r. uczestniczył (obok Jerzego Jankowskiego, Michała Scipio del Campo, K. N. Szymańskiego w przelocie Sankt Petersburg- Moskwa. Z po­czątkiem sierpnia 1911 r. latał na zawodach w Carskim Siole, obok Michała i Timofieja Efimowych i Michała Scipio del Campo. Współpracował z Igorem Sikor­skim, blisko związany był z Jerzym Jankowskim- wspólnie z nim i Włochem Francesco Mosca zbu­dował w 1911- 1912 r. w Moskwie samolot LJaM, który wystawiono na II Międzynarodowej Wystawie Lotniczej w Moskwie (25.03.- 8.04.1912 г.), a na któ­rym Jerzy Jankowski ustanowił w 1913 r. wszechrosyjski rekord wysokości. 6.07.1913 r. w czasie pokazów w Wołogdzie by nie wpaść na publiczność w czasie lądowania poderwał samolot do góry i zwalił się z 20 m na ziemię, rozbił samolot ale z opresji wyszedł bez szwanku.

Jako lotnik ochotnik w 1912 r. uczestniczył w I wojnie bałkańskiej, w szeregach armii Bułgarii, brał udział w lotach wykonywanych pod Adrianopolem. 4.08.1914 r. jako ochotnik podjął służbę w 16. Korpuśnym Oddziale Lotniczym w Dębli­nie. 27.08.1914 r. awansowano go na młodszego podoficera, 2 października na starszego podoficera, 18 października na chorążego wojsk inżynieryjnych. 26.04.1915 r. otrzymał tytuł lotnika wojskowe­go. 26.12.1915 r. awansował na podporucznika wojsk inżynieryjnych. W październiku 1915 opuścił 16. KAO i rozpoczął służbę w 7. Oddziale Lotniczym. 5 kwietnia 1916 r. mianowano go dowódcą 12. Od­działu Myśliwskiego. Rozkazem Dowódcy Wojsk Lotniczych formowano wówczas pierwsze dwa dywi­zjony myśliwskie w armii rosyjskiej (7. i 12.). Było to poważne wyróżnienie. Lerche nie piastował tego sta­nowiska długo. W sierpniu 1916 r. zdjęto go z funk­cji dowódcy, a wielki książę w swej opinii pisał, że Lerche jest bardzo młody i niepoważny. 23 paździer­nika 1916 przeniesiono go do oddziału Wojskowej Szkoły Lotników- Obserwatorów w Kijowie. 4 lutego 1917 odkomenderowano go do gatczyńskiej Szkoły Lotniczej jako oficera- instruktora.

2.08.1918 r. służył w Słowiańsko- Brytyjskim Korpusie Lotniczym na Północy Rosji. W lutym 1919 r. dowodził rosyjskim Konnym Oddziałem Dywizji Dwińskiej (Kurgomińskim Ochotniczym Oddziałem Konnym). Od 16.02.1919 r. dowodził 3 plutonem Archangielskiego Dywizjonu Dragonów. 1.03.1919 r. przeniesiono go do 2. Północnego Dywizjonu Dragonów. 5.06.1919 r. odznaczono go brytyjskim Krzyżem Wojen­nym. 11.06.1919 r. awansowano go na rotmistrza sztabowego. Od lipca 1919 r. służył w sztabie dowód­cy wojsk kolejowych. 15.12.1919 r. opuścił Rosję i udał się na emigrację.

Konstrukcje:
LJaM, 1912, samolot pionierski.

Galeria

  • Samolot Morane-Saulnier J z 4. Oddziału Lotniczego Carskiej Rosyjskiej Floty Powietrznej rozbity przez por. Maksymiliana Lerche. (Źródło: archiwum).
  • Maksymiliana Lerche pierwszy z lewej. (Źródło: archiwum).

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Tom 1. Wyd. Stratus. Sandomierz 2004.
[2] Januszewski S. "Pionierzy. Polacy w siłach powietrznych Wielkiej Wojny 1914-1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2019.
blog comments powered by Disqus