Lerche Maksymilian
Maksymilian Fryderyk Lerche von, syn inżyniera technologa Germana, członka IWAK od 3.12.1909 r., urodzony 12.01.1892 r. w Sankt Petersburgu pochodził z Kurlandii, jego brat był członkiem Dumy Państwowej. Ukończył pskowski Korpus Kadetów. W latach 1911- 1914 wykonał wiele interesujących lotów, dyplom pilota Cesarskiego Aeroklubu Wszechrosyjskiego nr 26 uzyskał 20.07.1911 r. szkoląc się w Niemczech (Szkoła Igo Etricha) i w Warszawskim Towarzystwie Lotniczym "Awiata". Tylko temu zawdzięczamy pomieszczenie tutaj jego biogramu. Był Rosjaninem.
W 1911 r. uczestniczył (obok Jerzego Jankowskiego, Michała Scipio del Campo, K. N. Szymańskiego w przelocie Sankt Petersburg- Moskwa. Z początkiem sierpnia 1911 r. latał na zawodach w Carskim Siole, obok Michała i Timofieja Efimowych i Michała Scipio del Campo. Współpracował z Igorem Sikorskim, blisko związany był z Jerzym Jankowskim- wspólnie z nim i Włochem Francesco Mosca zbudował w 1911- 1912 r. w Moskwie samolot LJaM, który wystawiono na II Międzynarodowej Wystawie Lotniczej w Moskwie (25.03.- 8.04.1912 г.), a na którym Jerzy Jankowski ustanowił w 1913 r. wszechrosyjski rekord wysokości. 6.07.1913 r. w czasie pokazów w Wołogdzie by nie wpaść na publiczność w czasie lądowania poderwał samolot do góry i zwalił się z 20 m na ziemię, rozbił samolot ale z opresji wyszedł bez szwanku.
Jako lotnik ochotnik w 1912 r. uczestniczył w I wojnie bałkańskiej, w szeregach armii Bułgarii, brał udział w lotach wykonywanych pod Adrianopolem. 4.08.1914 r. jako ochotnik podjął służbę w 16. Korpuśnym Oddziale Lotniczym w Dęblinie. 27.08.1914 r. awansowano go na młodszego podoficera, 2 października na starszego podoficera, 18 października na chorążego wojsk inżynieryjnych. 26.04.1915 r. otrzymał tytuł lotnika wojskowego. 26.12.1915 r. awansował na podporucznika wojsk inżynieryjnych. W październiku 1915 opuścił 16. KAO i rozpoczął służbę w 7. Oddziale Lotniczym. 5 kwietnia 1916 r. mianowano go dowódcą 12. Oddziału Myśliwskiego. Rozkazem Dowódcy Wojsk Lotniczych formowano wówczas pierwsze dwa dywizjony myśliwskie w armii rosyjskiej (7. i 12.). Było to poważne wyróżnienie. Lerche nie piastował tego stanowiska długo. W sierpniu 1916 r. zdjęto go z funkcji dowódcy, a wielki książę w swej opinii pisał, że Lerche jest bardzo młody i niepoważny. 23 października 1916 przeniesiono go do oddziału Wojskowej Szkoły Lotników- Obserwatorów w Kijowie. 4 lutego 1917 odkomenderowano go do gatczyńskiej Szkoły Lotniczej jako oficera- instruktora.
2.08.1918 r. służył w Słowiańsko- Brytyjskim Korpusie Lotniczym na Północy Rosji. W lutym 1919 r. dowodził rosyjskim Konnym Oddziałem Dywizji Dwińskiej (Kurgomińskim Ochotniczym Oddziałem Konnym). Od 16.02.1919 r. dowodził 3 plutonem Archangielskiego Dywizjonu Dragonów. 1.03.1919 r. przeniesiono go do 2. Północnego Dywizjonu Dragonów. 5.06.1919 r. odznaczono go brytyjskim Krzyżem Wojennym. 11.06.1919 r. awansowano go na rotmistrza sztabowego. Od lipca 1919 r. służył w sztabie dowódcy wojsk kolejowych. 15.12.1919 r. opuścił Rosję i udał się na emigrację.
Konstrukcje:
LJaM, 1912, samolot pionierski.
Galeria
Źródło:
[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Tom 1. Wyd. Stratus. Sandomierz 2004.[2] Januszewski S. "Pionierzy. Polacy w siłach powietrznych Wielkiej Wojny 1914-1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2019.