Czerwiński-Shenstone (UTG-1) "Loudon", 1949 (?)

Szybowiec treningowy. Kanada.
Szybowiec treningowy ”Loudon”. (Źródło: rys. Krzysztof Luto).

W 1949 r. kanadyjscy szybownicy pilnie potrzebowali nowego szybowca. W tym samym czasie profesor Loudon z Civil Engineering De­partment of Toronto University wysunął propozycję aby studenci, w celu nabycia praktyki, zbudowali szybowiec. Wacław Czerwiński i Beverley S. Shenstone opracowali projekt małego szybowca, który otrzymał nazwę "Loudon" (w literaturze spotykane jest oznaczenie UTG-1 "Loudon"). Został zbudowany przez studentów w ciągu dwóch lat. (Wg [2]- został oblatany 5.11.1949 r.).

Szybowiec był udany i posiadał całkiem dobre osiągi. Otrzymał znaki rejestracyjne CF-ZBN-X i eksperymentalny certyfikat typu wydany przez Canadian Department of Transport w listopadzie 1952 r. Szybowiec uległ rozbiciu po dwóch latach użytkowania (kiedy dokładnie- brak danych).

Konstrukcja:
Jednomiejscowy górnopłat wolnonośny o konstrukcji drewnianej.
Kabina zakryta.
Podwozie jednotorowe stałe. Z przodu kadłuba zamontowana płoza.

Dane techniczne "Loudon" (wg [2]):
Rozpiętość- 13,72 m, długość- 6,75 m, powierzchnia nośna- 16,27 m2.
Masa własna- 165 kg, masa startowa- 256 kg.
Prędkość dopuszczalna- 145 km/h, max prędkość holowania za samolotem- 145 km/h, prędkość startu za wyciągarką- 105 km/h, prędkość przeciągnięcia- 40,2 km/h, doskonałość max- 22, minimalne opadanie- 0,74 m/s przy prędkości 46,7 km/h.

Źródło:

[1] Simons Martin "Sailplanes 1945-1965". Wydawnictwo EQIP Werbung & Verlag GmbH. 2006.
[2] Kiekans J. "The Loudon Sailplane". VGC News. No. 94 Summer 1998.
[3] Płoszajski J. "Technicy lotnictwa polskiego na Zachodzie 1939-1946". Wydawnictwo Z.P. Poligrafia. Warszawa 2007.

blog comments powered by Disqus