WD-II mod. "Gacek", 1988

Amatorski samolot sportowy. Polska.
Samolot amatorski WD-II mod. ”Gacek” zbudowany przez uczniów Technikum Budowy Płatowców w Mielcu. (Źródło: Copyright Jarosław Rumszewicz).

Mały amatorski dwupłat WD-II mod. "Gacek" został zbudowany w II połowie lat 1980-tych przez uczniów Technikum Budowy Płatowców w Mielcu. Projekt samolotu, oparty na konstrukcji Hovey "Wing Ding", opracował w 1984 r. mgr. inż. Jarosław Rumszewicz. Silnik do niego wypożyczył Kazimierz Jarząb z Krosna.

Samolot został zbudowany przez Jarosława Goska, Tomasza Niedźwiedzia, Zbigniewa MikrutaWojciecha Klimka. Budowa została rozpoczęta w 1985 r. Prace wykonywane były w piwnicy prywatnego domu Jarosława Rumszewicza przeważnie popołudniami, nieraz do późnych godzin wieczornych. Szkoła zapewniła materiały i wykonanie części metalowych w warsztatach szkolnych a to czego nie mogły wykonać warsztaty szkolne wykonywały wydziały WSK PZL Mielec. Wszystkie prace były wykonywane pod nadzorem VI okręgu IKCSP. Budowa została ukończona w 1988 r. Gdy całość została wykonana i odbywały się próby silnika i kołowania z prędkościami zbliżonymi do oderwania. Jednak przed wykonaniem pierwszego lotu silnik został zwrócony właścicielowi (obecnie silnik ten znajduje się w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie). Samolot nie został więc oblatany. Uczniom praca przy budowie "Gacka" została zaliczona jako praca dyplomowa.

Wg [2]- drugim silnikiem, na którym prowadzone były próby był silnik od MZ. Niestety wystąpiły problemy z łańcuchem w reduktorze,  który stale się luzował, co powodowało pękanie ogniwek. Niemniej jednak kilka  prób zostało wykonanych. Niestety działo się to już na zakończenie szkoły, po którym grupa konstruktorów rozeszła się.

Przewidywana była możliwość wyposażenia samolotu w pływaki. Wg obliczeń długość rozbiegu miała wynosić ok. 70-100 m przy spokojnej (bez fal) wodzie.

Samolot zajął pierwsze miejsce na Zlocie Konstrukcji Amatorskich we Wrocławiu (10-12. 06.1988 r.). Otrzymany puchar i dyplom został przekazany dyrektorowi Zespołu Szkół Technicznych w Mielcu Henrykowi Bąkowi. Na zlot "Gacek" został przetransportowany na pokładzie samolotu PZL An-2. Pokonał w ten sposób trasę z Mielca do Wrocławia i z powrotem. Samolot był jakiś czas na Politechnice Rzeszowskiej, później został przewieziony do Krakowa. "Gacek" znajduje się obecnie (pisane w kwietniu 2012 r.) nadal Krakowie, w magazynach Muzeum Lotnictwa Polskiego. Przechowywany jest kompletny płatowiec, nieopłótniony i bez silnika, ale nieuszkodzony i zabezpieczony. Prawdopodobnie po kontroli klejenia i stanu ogólnego nadawałby się do oblatania.

Konstrukcja.
Jednomiejscowy dwupłat o podstawowej konstrukcji drewnianej klejonej żywicą Epidian 57 z okuciami metalowymi.
Konstrukcja nośna skrzydeł całkowicie drewniana z żeberkami wykonanymi z duralowych rurek, pokrycie cellonowanym płótnem bawełnianym. Bez lotek. Sterowanie poprzeczne poprzez wymuszone układem linkowym skręcanie skrzydeł. Profil nietypowy, własny.
Konstrukcja kadłuba całkowicie drewniana, listwy sosnowe, pokrycie sklejką brzozową. Kabina odkryta, pilot siedzi na rodzaju siodełka wyposażonego w pasy plecowe i brzuszne, niczym nie osłonięty.
Usterzenie drewniane, profil- płaska płytka, stateczniki kryte sklejką, stery cellonowanym płótnem bawełnianym. Sterowanie sterem kierunku linkowe, sterem wysokości popychaczem.
Podwozie klasyczne stałe. Główne- drewniany resor sklejony z listew brzozowych, ogonowe spawane z rurek stalowych. Koła (szybowcowe), główne hamowane układem linkowym napędznym dźwignią przy rękojeści drążka sterowego o wymiarach 300 x 150 mm, ogonowe sprzężone ze sterem kierunku o wymiarach 200 x 50 mm.

Wyposażenie- tablica przyrządów wyposażona w busolę, chyłomierz poprzeczny, prędkościomierz, wysokościomierz, samochodowy elektroniczny obrotomierz silnika, paliwomierz i wyłącznik zapłonu.

Silnik- dwusuwowy, jednocylindrowy dwusuwowy o zdwojonym zapłonie i o mocy 11 kW (15 KM) przy 5000 obr/min. Reduktor obrotów śmigła- koła zębate i łańcuch motocyklowy. Śmigło drewniane brzozowe o średnicy 1,5 m, pchające. Pojemność zbiornika paliwa- 10 l. Ciąg w miejscu (zmierzony)- 50 KG.

Dane techniczne WD-II mod. "Gacek" (wg [1]):
Rozpiętość- 5,1 m, długość- 4,8 m, wysokość- 1,7 m, powierzchnia nośna- 10,2 m2.
Masa własna- 90 kg, masa w locie- 180-185 kg, obciążenie powierzchni- 18 kg/ m2, obciążenie mocy- 12 kg/KM.
Osiągi obliczeniowe: prędkość przelotowa- 90 km/h, wznoszenie- 3 m/s, długość startu na bramkę 5 m- 100 m.

Galeria

  • Budowa skrzydła samolotu. (Źródło: Copyright Wojciech Klimek).
  • Próba statyczna wykonywana w hangarze Aeroklubu w Mielcu. (Źródło: Copyright Wojciech Klimek).
  • Na zdjęciu z próby statycznej stoją od lewej: Tomasz Niedźwiedź, Jarosław Gosek, instruktor modelarni  inż. Józef Trela, Zbigniew Mikrut, Wojciech Klimek, konstruktor Jarosław Rumszewicz,  inspektor IKCSP inż. Jerzy Cybulko. (Źródło: Wojciech Klimek).
  • WD-II mod. ”Gacek” w modelarni aeroklubu mieleckiego w trakcie malowania i wstępnego montażu. (Źródło: Copyright Jarosław Rumszewicz).
  • Holowanie samolotu. Samolot naprawdę ultralekki. (Źródło: Copyright Jarosław Rumszewicz).
  • ”Gacek” w widoku z tyłu. (Źródło: Copyright Jarosław Rumszewicz).
  • ”Gacek” transportowany w kabinie samolotu An-2. (Źródło: Copyright Jarosław Rumszewicz).
  • Samolot ”Gacek” przechowywany przez Wojciecha Klimka. (Źródło: Copyright Wojciech Klimek).
  • Samolot ”Gacek” przechowywany przez Wojciecha Klimka. (Źródło: Copyright Wojciech Klimek).
  • Model wersji pływakowej ”Gacka”. (Źródło: Copyright Jarosław Rumszewicz).
  • Model wersji pływakowej ”Gacka”. (Źródło: Copyright Jarosław Rumszewicz).
  • Schemat malowania ”Gacka”. (Źródło: Copyright Jarosław Rumszewicz).
  • Jarosław Rumszewicz przekazuje puchar dyr. Henrykowi Bąkowi za zajęcie I miejsca na Zlocie we Wrocławiu. W środku Maria Kamuda- nauczycielka, która opiekowała się budową ”Gacka” z ramienia szkoły. (Źródło: ze zbiorów Jarosława Rumszewicza).
  • Silnik zastosowany do napędu samolotu WD-II mod. ”Gacek”. (Źródło: ze zbiorów Jarosława Rumszewicza).

Źródło:

[1] Informacje uzyskane od  Jarosława Rumszewicza.
[2] Informacje uzyskane od  Wojciecha Klimka. "Stare Skrzydła"
[3] "Forum kartonowe"
[4] Witek J. "Encyklopedia Miasta Mielca". Tom II. Agencja Wydawniczo-Reklamowa "Korso". Mielec 2008.

blog comments powered by Disqus