TC-R, 1969

Projekt samolotu rolniczego. Polska.
Projekt samolotu rolniczego TC-R. (Źródło: rys. Krzysztof Luto).

W latach 1968-1969 mgr inż. Tadeusz Chyliński, pracownik Instytutu Lotnictwa, opracował projekt samolotu TC-R. Był proponowany jako następca samolotu PZL-101 "Gawron", konkurencyjny zarazem dla czeskiego Zlin Z-37 "Čmelák". Samolot miał bardzo charakterystyczny układ konstrukcyjny, podobny do projektu PZL-108, z przesuniętą w lewo kabiną pilota. Ta asymetria samolotu miała zapewnić pilotowi lepszą widoczność do przodu, co jest utrudnione w przypadku samolotów rolniczych w ukła­dzie silnik- zbiornik- pilot (a w takim właśnie układzie, zapewniającym pilotowi większe bezpie­czeństwo, zaprojektowano TC-R).

Miał być napędzany silnikiem turbośmigłowym T-700 o mocy 515 kW (700 KM) i za­bierać 1500 kg chemikaliów. Nie został jednak skierowany do realizacji. Następcą "Gawrona" został ostatecznie samolot PZL-106 "Kruk".

Konstrukcja.
Jednomiejscowy dolnopłat.
Skrzydła o obrysie trapezowym.
Kabina zakryta.
Usterzenie w układzie klasycznym.
podwozie klasyczne stałe.

Silnik- turbośmigłowy T-700 o mocy 515 kW (700 KM).

Dane techniczne TC-R (wg [2]):
Rozpiętość- 17,5 m, długość- 12,0 m, wysokość- 3,6 m, powierzchnia nośna- 44,0 m2.
Masa własna- 1800 kg, masa użyteczna- 1850 masa całkowita- 3650 kg.
Prędkość max- 240-275 km/h, prędkość minimalna- 74-90 km/h wznoszenie- 4,0 m/s, zasięg- 900 km.

Źródło:

[1] Materiały dotyczące pracy doc. inż. Tadeusza Chylińskiego w Instytucie Lotnictwa via Rafał Chyliński.
[2] Glass A. "Niezrealizowane koncepcje Instytutu Lotnictwa". Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 45 (8/2008).

blog comments powered by Disqus