Percival P.40 "Prentice", 1946

Samolot szkolno-treningowy. Wielka Brytania.
Samolot szkolno-treningowy Percival P.40 "Prentice" T.1. (Źródło: RuthAS via "Wikimedia Commons").

Samolot szkolno-treningowy Percival P.40 "Prentice" został zaprojektowany w firmie Percival Aircraft Ltd dla spełnienia Specyfikacji T.23/43 wydanej przez Air Ministry. Była to pierwsza całkowicie metalowa konstrukcja opracowana w firmie. Pierwszy prototyp został oblatany 31.03.1946 r. W wyniku przeprowadzonych prób w locie w konstrukcji zostały wprowadzone zmiany w konstrukcji usterzenia i skrzydła. Samolot posiadał niezwykłą cechę konstrukcji- mógł być używany jako dwu lub trzymiejscowy. W wariancie trzymiejscowym, w samolocie znajdowało się dwóch uczniów. Właściwy uczeń, który miał do dyspozycji komplet przyrządów sterowniczych, siedział z przodu obok instruktora, natomiast z tyłu siedział drugi uczeń, który miał tylko "oswajać się z powietrzem".

W latach 1947-1949 dla RAF dostarczono 370 samolotów "Prentice", które zastąpiły wysłużone maszyny typu De Havilland DH-82 "Tiger Moth". Ponieważ firma Percival skoncentrowała się na produkcji samolotów Percival "Proctor" i "Merganser", produkcja licencyjna samolotu "Prentice" została podjęta w firmie Blackburn Aircraft. "Prentice" stał się podstawowym typem szkolno-treningowym użytkowanym przez Flying Training Command w latach 1948-1953. Ostatnie egzemplarze zostały wycofane z użycia w 1956 r. Zastąpione zostały przez samoloty Percival "Provost".

Firma Aviation Traders Ltd zakupiła w 1956 r. 252 samoloty "Prentice" wycofane z RAF. Większość z nich została później złomowana. Tylko 28 egz. zostało przebudowanych na czteromiejscową wersję cywilną. Modernizacja nie była zbyt udana ponieważ samolot miał bardzo słabe osiągi z 4 osobami na pokładzie. Jeden samolot został przebudowany na siedmiomiejscowy samolot turystyczny.

Samoloty P.40 "Prentice" budowane były również na licencji w Indiach. Firma Hindustan Aircraft Ltd dostarczyła Indian Air Force 66 egz. Pierwszy z nich został oblatany w kwietniu 1948 r.

W Polsce.

W październiku 1947 r. inż. Henryk Milicer rozpoczął pracę w wytwórni Percival, gdzie jako zastępca głównego ae­rodynamika L.G. Frise (twórcy lotek Frise) opraco­wał 9 odmian usterzenia samolotu treningowego P.40 "Prentice", dla usunięcia złych własności w korkociągu.

W latach 1945-1947 w Aircraft and Armament Experimental Establishment (Instytut Doświadczalny Samolotów i Uzbrojenia) w Boscombe Down pracował legendarny polski pilot doświadczalny Janusz Żurakowski. Wykonywał wówczas loty doświadczalne na samolocie Percival "Prentice".

Konstrukcja:
Trzymiejscowy (lub czteromiejscowy) dolnopłat o konstrukcji metalowej. Konstrukcja skorupowa.
Kabina zakryta.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik- rzędowy De Havilland "Gipsy Queen 32" o mocy 187 kW (251 KM).

Dane techniczne "Prentice" T.1 (wg [3]):
Rozpiętość- 14,0 m, długość- 9,52 m, wysokość- 3,91 m, powierzchnia nośna- 28, 4 m2.
Masa własna- 1466 kg, masa całkowita- 1905 kg.
Prędkość max- 230 km/h, prędkość przelotowa- 218 km/h, wznoszenie- 199 m/min, pułap- 5500 m, zasięg- 637 km.

Źródło:

[1] Glass A. "Henryk Milicer". Skrzydlata Polska nr 6/1997.
[2] Job M., Wilson S. "Henry Millicer & Victa". Aero Australia.
[3] Thetford Owen "Aircraft of the Royal Air Force since 1918". Wydawnicwo Putnam & Company Limited.
[4] Hindustan Aircraft Ltd
[5] Zuk B. "Janusz Zurakowski. Legend in the skies.", St. Catharines 2004 via "Niepolskie Statki Powietrzne Polskich Lotników"

blog comments powered by Disqus