B2 "Gawronek" ("Mini Gawron"), 1994

Amatorski samolot sportowy. Polska.
Amatorski samolot sportowy B2 "Gawronek". (Źródło: ”Polskie konstrukcje amatorskie”).

Samolot B2 "Gawronek" (wg [1]- posiadał nazwę "Mini Gawron") zbudował konstruktor-amator Stanisław Zych razem z bratem Mirosławem. Prace nad jego budową rozpoczęły się w 1988 r. Nie były to łatwe czasy na tego rodzaju przedsięwzięcie. O części było trudno, również klimat dla tego typu pomysłów nie był najlepszy. Jednak Stanisław Zych postanowił, że zbuduje własny samolot. Samolot został zbudowany na bazie wycofanego z użycia samolotu PZL-101 ”Gawron”. Skrócono w nim płaty po ok. 1 m od strony kadłuba. Kadłub został też o ok. 1 m skrócony. W samolocie wykorzystano również części z PZL-104 "Wilga" Do napędu zastosowano silnik Walter ”Minor 43”, z którym dokonano oblotu we wrześniu 1994 r. na lotnisku w podczęstochowskich Rudnikach.

W chwili powstania był to największy samolot skonstruowany amatorsko w Polsce. Następnie w samolocie wymieniono silnik na LOM PRAHA M332Sc i ponownie został oblatany 15.03.1995 r. W sierpniu 2001 r. założono nowe śmigło typu V-410A. Samolot był zgłoszony w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego i objęty Państwowym Nadzorem Technicznym. W 2007 r. czekał na ostatnie badania i miał być niebawem dopuszczony do lotów krajowych i międzynarodowych.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy grzbietopłat zastrzałowy.
Skrzydła konstrukcji duralowej, pokryte płótnem. Kesony pokryte blachą duralową.
Kadłub wykonany jako kratownica z rur stalowych. Pokryty płótnem lotniczym. Kabina zakryta.
Usterzenie duralowe, pokryte płótnem.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik- Walter "Minor" 4-III o mocy 70 kW (95 KM), następnie LOM PRAHA M332Sc o mocy 105 kW (143 KM).

Dane techniczne "Mini-Gawron" (wg [3]):
Rozpiętość- 10,68 m, długość- 8,21 m, powierzchnia nośna- 18,26 m2.
Masa własna- 715 kg, masa całkowita- 945 kg.

Galeria

  • Samolot amatorski B2 ”Gawronek”. (Źródło: zrzut ekranu Krzysztof Luto).

Źródło:

[1] Polskie konstrukcje amatorskie
[2] "Braterska maszyna". Warszawa Naszemiasto.pl
[3] LotniczaPolska

blog comments powered by Disqus