J-4 "Solidarność", 1977

Projekt ultralekkiego samolotu sportowego. Polska.
Projekt amatorskiego samolotu sportowego J-4 "Solidarność". (Źródło: [1] ”Strona Stanisława Gradolewskiego”).

W 1980 r. (inne źródła podają błędną datę- 1977 r.) Jarosław Janowski przystąpił do projektowania małego dwumiejscowego samolotu J-4 "Solidarność" do szkolenia w aeroklubach. Miał to być dolnopłat z miejscami obok siebie napędzany silnikiem Limbach o mocy 50 kW, stosowany do napędu motoszybowca SZD-45 "Ogar", którego pewien zapas miały aerokluby. Model aerodynamiczny samolotu został przebadany na Politechnice Warszawskiej. Samolot swym układem nawiązywał do amerykańskiego Rand KR-02. Miał mieć profil Wortmann 19,6 %, klapę bezszczelinową a zamiast lotek spoilery.

W warsztacie Aeroklubu Łódzkiego J. Janowski wraz z W. Kalitą, W. Stefańskim i M. Luzińskim wykonali w 50% kadłub i przystąpili do budowy skrzydeł. Samolot miał być w zestawach budowany w Aeroklubie Łódzkim i montowany w aeroklubach. Kadłub samolotu prezentowany był na I Ogólnopolskim Zlocie Konstruktorów Amatorów Lotniczych w Łodzi (13- 19.07.1981 r.). Po wprowadzeniu stanu wojennego w grudniu 1981 r. Aeroklub PRL wstrzymał swe zainteresowanie samolotem a silniki Limbach przekazał do NRD. Służba Bezpieczeństwa zablokowała budowę i samolot nie został ukończony. Również nazwa była wówczas dla władz prowokacyjna.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy średniopłat o konstrukcji mieszanej (drewno-laminat).
Skrzydło miało posiadać konstrukcję z pianki Conticell i laminatu. Miało składać się z sześciu jednakowych segmentów o rozpiętości 90 cm każdy oraz z końcówek na zewnętrznych krawędziach. Zamiast lotek miały być spojlery. Na całej rozpiętości klapy bezszczelinowe.
Kadłub ze sklejki i laminatu. Miejsca załogi obok siebie (dwuster).
Usterzenie klasyczne.
Podwozie klasyczne stałe. Golenie sprężyste z laminatu, koła pochodzące z szybowca "Bocian".

Wyposażenie- podstawowe przyrządy pokładowe, radiostacja.

Silnik- Limbach o mocy 50 kW (68 KM).

Dane techniczne J-4 ”Solidarność” (wg [1]):
Rozpiętość- 7,0 m, długość- 4,8 m, wysokość- (wg [2]- 1,25) m, powierzchnia nośna- 6,8 (wg [2]- 6,0) m2.
Masa własna- (wg [2]- 250) kg, masa użyteczna- (wg [2]- 230) kg, masa startowa- (wg [2]- 480) kg.
Prędkość max (prawdopodobnie)- 290 km/h, prędkość przelotowa (prawdopodobnie)- 240 km/h, zasięg- 2000 km.

Źródło:

[1] ”Strona Stanisława Gradolewskiego”.
[2] Glass A. "Samoloty Jarosława Janowskiego". Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 65 (10/2010).
[3] Glass A. "Polskie samoloty i motoszybowce amatorskie". Technika Lotnicza i Astronautyczna nr 1/1984.

blog comments powered by Disqus