Sevtec Hovercraft "Prospector"

Poduszkowiec rekreacyjno-transportowy przeznaczony do budowy amatorskiej. USA.
Poduszkowiec ”Prospector” w locie. (Źródło: ”Sevtec Surface Skimmers”).

Projekt poduszkowca Sevtec Hovercraft "Prospector", opracował Barry Palmer, amerykański konstruktor, pionier w dziedzinie lekkich poduszkowców. Poduszkowiec przeznaczony jest do budowy przez konstruktorów amatorów. Zastosowano w nim prostą i łatwą do wykonania konstrukcję. "Prospector" jest właściwie powiększoną wersją poduszkowca "Vanguard". Kadłub może zostać wykonany jako odkryta łódź lub też z zakrytą kabiną- montuje się wówczas przednią szybę, elastyczny dach i ogrzewanie.

Do napędu mogą być stosowane silniki samochodowe o pojemności ok. 1,8 l i mocy 55-85 KM. Poduszkowiec może zabrać znaczną ilość ładunku użytecznego, zabiera na pokład 4-7 osób.

Plany konstrukcyjne wraz z instrukcją budowy i użytkowania sprzedawane są przez firmę Sevtec Hovercraft. W firmie tej można również nabyć najważniejsze części poduszkowca, takie jak: śmigło, wentylator, elementy układu napędowego, tkaninę fartucha i materiały do budowy kadłuba. Całkowity koszt konstrukcji, łącznie z silnikiem i najważniejszymi częściami wyposażenia wynosi od  3000 do 7000 $. Czas konieczny do zbudowania poduszkowca wynosi 600 do 2000 roboczogodzin.

W Polsce.

W 2012 r. budowany był w okolicach Elbląga poduszkowiec "Prospector". Przewidywano, że zostanie ukończony w ciągu roku.

Konstrukcja:
Poduszkowiec o konstrukcji kompozytowej. Zabiera na pokład- 4-7 osób.
Usterzenie podwójne, umieszczone w strumieniu zaśmigłowym.

Napęd- silnik samochodowy Subaru 1.8 L EA82 o mocy 53 kW (72 KM).

Dane techniczne "Prospector", silnik Subaru 1.8 L EA82 (wg [1]):
Długość kadłuba- 4,88 m ,szerokość kadłuba- 2,44 m, wysokość- 2,77 m.
Ładunek użyteczny- ponad 409 kg.
Prędkość max nad lodem- 113 km/h, prędkość max nad wodą- 74 km/h, prędkość przelotowa nad wodą- 48 km/h.

blog comments powered by Disqus