Sevtec Hovercraft "Scout"

Poduszkowiec rekreacyjno-sportowy przeznaczony do budowy amatorskiej. USA.
Poduszkowiec amatorski Sevtec Hovercraft ”Scout”. (Źródło: ”Sevtec Surface Skimmers”).

Projekt poduszkowca Sevtec Hovercraft "Scout", opracował Barry Palmer, amerykański konstruktor, pionier w dziedzinie lekkich poduszkowców. Z założenia miał być to popularny poduszkowiec przeznaczony do masowej budowy przez konstruktorów amatorów, wg koncepcji "poduszkowca dla ludu". Dlatego zastosowano w nim prostą i łatwą do wykonania konstrukcję. Maszynę można zbudować przy pomocy podstawowych narzędzi, jakie znajdują się w każdym domu. Czas konieczny do zbudowania poduszkowca wynosi 90 do 270 roboczogodzin.

Jako napęd stosowany jest silnik od kosiarki do trawy Tecumseh o mocy 12 KM lub Briggs and Stratton o mocy 16 KM. Istnieje wersja sportowo-wyścigowa z silnikiem o mocy 25 KM. Aby ułatwić transport poduszkowca, jest on łatwo demontowany na dwie części o wadze ok. 50 kg.

Plany konstrukcyjne wraz z instrukcją budowy i użytkowania sprzedawane są przez firmę Sevtec Hovercraft. W firmie tej można również nabyć najważniejsze części poduszkowca, takie jak: śmigło, wentylator, elementy układu napędowego, tkaninę fartucha i materiały do budowy kadłuba.

Poduszkowce Sevtec "Scout" są chętnie budowane przez entuzjastów poduszkowców z całego świata. Często wprowadzają oni w planach zmiany, dlatego poszczególne egzemplarze poduszkowców często różnią się wymiarami, napędem lub szczegółami konstrukcji.

W Polsce.

Na bazie planów poduszkowca "Scout" Arkadiusz Krukowski zbudował poduszkowce "Maraton" (2005 r.) i "Sprint" (2010 r.). W tym samym roku Marek Żygadło oraz Arkadiusz Krukowski zbudowali nastepny poduszkowiec- Żygadło "Scout".

Konstrukcja:
Dwumiejscowy poduszkowiec, konstrukcja wykonana całkowicie ze pianki konstrukcyjnej Herex zalaminowanej tkaniną szklaną z żywicą.
Usterzenie podwójne, umieszczone w strumieniu zaśmigłowym.

Napęd- silnik od kosiarki do trawy Tecumseh o mocy 8,8 kW (12 KM) lub Briggs and Stratton o mocy 11,8 kW (16 KM). Wersja sportowo-wyścigowa- silnik o mocy 18,4 kW (25 KM).

Dane techniczne "Scout", silnik o mocy 7,4- 9,2 kW /10-12,5 KM (wg [1]):
Długość kadłuba- 3,05 m ,szerokość kadłuba- 1,68 m, wysokość- 1,83 m.
Ładunek użyteczny- 113,5 kg.
Prędkość max nad lodem- 71 km/h, prędkość max nad wodą- 48 km/h, prędkość przelotowa nad wodą- 40 km/h.

blog comments powered by Disqus