Kluger "Fredi 1" / "Fredi 2" / "Fredi 3", 2011

Poduszkowiec amatorski. Polska.
Poduszkowiec ”Fredi 1” zbudowany przez Janusza Klugera. (Źródło: Copyright Janusz Kluger).

Projekt poduszkowca "Fredi 1" opracował Janusz Kluger. Nieocenionej pomocy w sprawach technicznych napędu udzielił Adam Rachlewicz, konstruktor serii poduszkowców "Ślizgowiec" ("Ślizgowiec 1" do "Ślizgowiec 4"). Budowa poduszkowca została rozpoczęta w styczniu 2011 r. W kwietniu tego samego roku konstruktor przeprowadził pierwsze, w pełni udane próby.

Konstrukcja kadłuba jest bardzo nietypowa- wykonana całkowicie z aluminium. W większości poduszkowców amatorskich jest wykonywana z kompozytów lub laminowanej sklejki. Poduszkowiec jest 2-osobowy z siedzeniami samochodowymi. Do napędu zastosowany został silnik z samochodu Suzuki o pojemności 1,0 dm3 i o mocy 55 KM. "Fredi 1" był użytkowany z powodzeniem w 2011 r.

W 2012 r. konstruktor wprowadził kilka zmian w moim poduszkowcu, który otrzymał oznaczenie "Fredi 2". Kadłub został z przodu wydłużony o 50 cm i zmieniony jego kształt. Zmieniony został także napęd z silnika Suzuki 1.0  o mocy 40,4 kW (55 KM) na silnik motocyklowy Honda CBR 500 o mocy 52 kW. Silnik ten, umieszczony wzdłużnie, poprzez przekładnię łańcuchową oraz przekładnię zębatą kątową (zaadoptowaną z samochodu Honda HRV) napędza 6-cio łopatowy wentylator. Do napędu unoszenia został wykorzystany ten sam silnik, przez wyprowadzenie wałka przedłużającego, wał korbowy na zewnątrz, podwójne koło pasowe i przekładnie kątową napędza 6-cio łopatowy wentylator. Została także obniżona wysokość z 1,7 m na 1,5 m, zrezygnowano też z siedzeń samochodowych. Poduszkowiec został efektownie polakierowany. Zmieniła się też waga z 315 kg do 350 kg i oczywiście osiągi. Udźwig 300kg. Prędkość po twardej nawierzchni ponad 100 km/h, po wodzie zmierzona, ale nie maksymalna 90 km/h.

W 2013 r. wprowadzone zostały kolejne zmiany w poduszkowcu, który otrzymał nazwę "Fredi 3". Silnik Hondy CBR 500, który był użytkowany w 2012 r., konstruktor sprzedał koledze Markowi Żygadło, który z powodzenie zaadoptował go do swojego poduszkowca. "Fredi 3" otrzymał silnik Kawasaki ZX9R o mocy 106 kW (144 KM). Napędy wentylatorów zostały bez zmian. Waga bez zmian. Prędkość po twardej nawierzchni znacznie ponad 100 km/h, prędkość po wodzie ponad 100 km/h.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy poduszkowiec. Kadłub poduszkowca wykonany całkowicie z aluminium.
Stery podwójne umieszczone w strumieniu zaśmigłowym.

Silnik:
- "Fredi 1"- samochodowy Suzuki 1.0  o mocy 40,4 kW (55 KM),
- "Fredi 2"- motocyklowy Honda CBR 500 o mocy 52 kW (71 KM),
- "Fredi 3"- motocyklowy Kawasaki ZX9R o mocy 106 kW (144 KM).
Układ przeniesienia mocy ("Fredi 1")- na kole zamachowym silnika zamontowane jest koło pasowe na sześć pasków klinowych. Dwa z nich napędzają przekładnię kątową znajdującą się bezpośrednio pod silnikiem na niej jest zamontowany wentylator unoszenia 6 łopatkowy o średnicy 0,6 m,następne cztery napędzają wentylator pchający 6łopatkowy o średnicy 1,06 m.

Dane techniczne "Fredi 1" (wg [1]):
Wymiary kadłuba bez napompowanej poduszki: długość- 3,06 m, szerokość- 1,6 m, wysokość- 1,7 m.
Masa własna- 315 kg, udźwig- 200 kg.
Prędkość max po twardej nawierzchni- 70-80 km/h, wysokość unoszenia- 0,2 m.

Galeria

  • Charakterystyczna, aluminiowa konstrukcja poduszkowca. (Źródło: Copyright Janusz Kluger).
  • Poduszkowiec ”Fredi 1” w widoku z tyłu. (Źródło: Copyright Janusz Kluger).
  • Konstruktor i jego dzieło. (Źródło: Copyright Janusz Kluger).
  • Poduszkowiec ”Fredi 2” z silnikiem Honda CBR 500. (Źródło: Copyright Janusz Kluger).
  • Poduszkowiec ”Fredi 2” z silnikiem Honda CBR 500. (Źródło: Copyright Janusz Kluger).
  • Poduszkowiec ”Fredi 3” z silnikiem Kawasaki ZX9R. (Źródło: Copyright Janusz Kluger).
  • Poduszkowiec ”Fredi 3” z silnikiem Kawasaki ZX9R. (Źródło: Copyright Janusz Kluger).

Źródło:

[1] Informacje uzyskane od Janusza Klugera.
blog comments powered by Disqus