Rachlewicz "Ślizgowiec 4" , 2011

Poduszkowiec amatorski. Polska.
Poduszkowiec "Ślizgowiec 4" zbudowany przez Adama Rachlewicza. (Źródło: Copyright Adam Rachlewicz).

Poduszkowiec "Ślizgowiec 4" to czwarta maszyna tego typu zbudowana przez Adama Rachlewicza. Mając bogate doświadczenia z wcześniejszymi poduszkowcami opracował on całkowicie nową konstrukcję. Najistotniejszymi nowościami w stosunku do poprzednich poduszkowców to umieszczenie napędu unoszenia z przodu oraz zamocowanie silnika napędu głównego blisko podłogi. Poduszkowiec przewozi komfortowo trzy osoby (łącznie z kierowcą), które siedzą "jedna za drugą". Przy odrobinie niewygody można podróżować także we czwórkę.

Budowa ruszyła latem 2010 r. Pierwsze próby gotowego poduszkowca miały miejsce w czerwcu 2011 r. Kadłub został wykonany ze sklejki zalaminowanej matą szklaną z żywicą. Do napędu głównego został użyty silnik z motocykla Kawasaki ZX9R (z żalem zdemontowany z pionowzlotu "Latacz 4.3") o potężnej mocy 144 KM. Silnik ten, umieszczony wzdłużnie, poprzez przekładnię łańcuchową oraz przekładnię zębatą kątową (zaadoptowaną z samochodu Honda HRV) napędza 9-cio łopatowy wentylator. Napęd unoszenia początkowo stanowił silnik Briggs & Stratton o mocy 14 KM z wentylatorem umieszczonym bezpośrednio na wale korbowym silnika. Ten silnik był użytkowany cały letni sezon 2011 r. Zimą 2011/2012 konstruktor zastosował lżejszy silnik Tecumseh 7,5 KM. Na początku 2012 r. trwały prace nad zbudowaniem nowego napędu unoszenia z wykorzystaniem silnika 125 cm3 od skutera Yamaha o mocy 10 KM.

"Ślizgowiec 4" był użytkowany intensywnie przez cały letni sezon 2011 i sezon zimowy 2011/2012. W tym czasie poduszkowiec prawie bezawaryjnie przebył ponad 1000 km!

Konstrukcja:
Czteromiejscowy poduszkowiec, konstrukcja wykonana całkowicie ze sklejki zalaminowanej tkaniną szklaną z żywicą.
Usterzenie podwójne, umieszczone w strumieniu zaśmigłowym.

Napęd - dwa niezależne silniki. Do unoszenia (umieszczonego z przodu poduszkowca) służył pierwotnie silnik ogrodniczy Briggs & Stratton o mocy 10,3 kW (14 KM), potem także ogrodniczy Tecumseh o mocy 5,5 kW (7,5 KM), obecnie w przygotowaniu jest silnik od skutera 125 cm3 o mocy 7,4 kW (10 KM). Napęd główny stanowi silnik z motocykla Kawasaki ZX9R o mocy 106 kW (144 KM) napędzający poprzez przekładnię łańcuchową i przekładnię zębatą kątową 9-cio łopatowy wentylator.

Dane techniczne "Ślizgowiec 4" (wg [1]):
Długość- 3,75 m, szerokość- 1,9 m, wysokość (bez poduszki)- 1,45 m.
Masa własna:
- z silnikiem unoszenia Briggs & Stratton o mocy 14 KM- 330 kg,
- z silnikiem Tecumseh o mocy 7,5 KM- 295 kg,
- z silnikiem od skutera Yamaha 125 cm3 o mocy 10 KM- 300 kg.
Ciąg statyczny- ok. 280 kG.
Prędkość max na wodzie- znacznie ponad 100 km/h, prędkość max na lodzie- szacowana na 180  km/h, prędkość przelotowa- 50-60 km/h, wysokość unoszenia 0,24 m.
Zużycie paliwa przy prędkości przelotowej- 11 l/ 100 km.

Galeria

  • "Ślizgowiec 4" w widoku z przodu. (Źródło: Copyright Adam Rachlewicz).
  • Widok z tyłu. (Źródło: Copyright Adam Rachlewicz).
  • "Ślizgowiec 4" na chwilę przed wlotem na plażę. (Źródło: Copyright Adam Rachlewicz).
  • Piękne ujęcie "Ślizgowca 4" na prędkości przelotowej. (Źródło: Copyright Adam Rachlewicz).

Źródło:

[1] Informacje uzyskane od Adama Rachlewicza.
blog comments powered by Disqus