Zymek "Tornado", 2011

Amatorski poduszkowiec rekreacyjny. Polska.
Poduszkowiec amatorski ”Tornado” zbudowany przez Jana Zymka. (Źródło: Copyright Jan Zymek).

Projekt lekkiego poduszkowca rekreacyjnego "Tornado" został opracowany na podstawie francuskich planów poduszkowca Saboureux "Tornado" opracowanych przez inż. Jean-Charlesa Saboureux. Konstruktorem i budowniczym poduszkowca jest Jan Zymek. W oryginalnym projekcie zostały wprowadzone zmiany, m.in. zwiększeniu uległy wymiary poduszkowca. Jego budowa została rozpoczęta w sierpniu 2010 r. Pojazd został ukończony w kwietniu 2011 r.

Pierwsze próby w locie zostały przeprowadzone w maju 2011 r. Poduszkowiec latał dość dobrze na gruncie. Okazało się jednak, że zastosowany silnik jest za ciężki i paliwożerny. Z uwagi na zbyt duży ciężar własny, konstruktor zrezygnował z dalszego ulepszania poduszkowca "Tornado". Na jego bazie opracował nową konstrukcję- Zymek "Tornado II".

Konstrukcja:
Jedno- lub dwumiejscowy poduszkowiec o zintegrowanym napędzie- jeden silnik jest wykorzystywany zarówno do wytworzenia ciągu poziomego jak również do wytworzenia poduszki powietrznej.
Kadłub poduszkowca stanowi drewniana  kratownica przestrzenna z poszyciem ze sklejki szkutniczej i wzmacniana laminatem epoksydowo-szklanym. Dźwigary poprzeczne, wręgi mocowane do kratownicy oraz poszycie kształtują całość poduszkowca. W środkowej części konstrukcji, w osi symetrii, znajduje się tunel, który w swojej tylnej części posiada podstawę zespołu napędowego. Podstawa zespołu napędowego jest jednocześnie komorą wypornościową wypełnioną pianką poliuretanową. Przednia i środkowa część tunelu stanowi część pasażerską. Na tylnej części poduszkowca zabudowany jest tunel aerodynamiczny wraz z płetwą podziałową strumienia powietrza.
Tunel aerodynamiczny stanowi zarazem zewnętrzną osłonę wirnika wentylatora. Wykonany z laminatu poliestrowo-szklanego wzmacnianego siatką stalową. Zewnętrzne poszycie tunelu wykonane z płyty ze spienionego PCV, a wnętrze wypełnione pianką poliuretanową.
Układ sterowania poziomego w postaci 3  sterów  pionowych umieszczonych w strumieniu zaśmigłowym.
Płetwa podziałowa dzieli strumień wypływającego powietrza i kieruje jego mniejszą część do zewnętrznych komór na całym obwodzie poduszkowca, a następnie przez otwory w poszyciu do fartucha i dalej pod spód poduszkowca do komory wyrównawczej wytwarzającej poduszkę powietrzną.
Całość kratownicy pokryta poszyciem zewnętrznym, wykonanym ze sklejki szkutniczej pokrytej obustronnie powłoką epoksydową z żywicy.

Silnik- pochodzący z samochodu osobowego Suzuki Swift o mocy 39 kW (55 KM).
Napęd jest przenoszony od wału silnika na oś przekładni, na której zamocowane jest mniejsze koło zębate przekładni pasowej. Pas zębaty HTD przenosi moment obrotowy pochodzący z silnika na drugi wałek przekładni pasowej z większym kołem zębatym, na którym zamocowano wirnik wentylatora. Wirnik 7-łopatowy typu Multi-Wing 5Z  o średnicy 800 mm.

Dane techniczne "Tornado" (wg [1]):
Długość- 3,3 m, szerokość- 2,0 m, wysokość- 1,13 m, powierzchnia nośna- 6,65 m2.
Masa własna- 190 kg, udźwig- 150-200 kg.
Wysokość unoszenia- 0,4 m.

Galeria

  • Poduszkowiec Zymek ”Tornado” w widoku z przodu. (Źródło: Copyright Jan Zymek).
  • Poduszkowiec Zymek ”Tornado” w widoku z tyłu. (Źródło: Copyright Jan Zymek).
  • Wirnik wentylatora i stery. (Źródło: Copyright Jan Zymek).

Źródło:

[1] Informacje uzyskane od Jana Zymka.
[2] "Poduszkowce. Strona o polskich poduszkowcach"
blog comments powered by Disqus