Eurocopter AS 355 "Écureuil 2" / AS 550 "Fennec", 1979
(Aérospatiale AS 350 "Écureuil")

Śmigłowiec wielozadaniowy. Francja.
Śmigłowiec wielozadaniowy Aérospatiale AS-355 "Écureuil 2" (SP-TKM) w locie. (Źródło: archiwum).

Na początku lat 1970- tych francuska firma lotnicza Aérospatiale przystąpiła do prac projektowych nad wielozadaniowym śmigłowcem Aérospatiale AS 350 "Écureuil". Miał być następcą słynnej rodziny śmigłowców Aérospatiale "Alouette II" i Aérospatiale "Alouette III". Nowy śmigłowiec odznaczał się nie tylko no­woczesną sylwetką, ale przede wszystkim nowoczesnymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi, a także wysoką technologicznością produkcji. Wytwórnia starała się w ten spo­sób utrzymać cenę śmigłowca na stosunkowo niskim po­ziomie.

Pierwszy lot prototypu napędzanego silnikiem Avco Lycoming LTS-101 miał miejsce 27.06.1974 r., a drugiego, z silnikiem Turboméca "Ariel", 14.02.1975 r.. Zbudowano 9 egz. przedprodukcyjnych z których pierwszy wzniósł się w powietrze pod koniec 1977 r.

Pierwsze dostawy seryjnego śmigłowca oznaczonego jako AS 350B z silnikiem "Ariel" rozpoczęły się w 1978 r.

Wersje rozwojowe:
- AS 350B "Écureuil"- pierwsza wersja produkcyjna,
- AS 350BB "Écureuil"- wersja szkolna, używana przez RAF jako HT.1 i Royal Navy jako HT.2,
- AS 350B3 "Écureuil"- wersja produkcyjna od 1997 r.,
- AS 350D "Astar"- pierwsza wersja produkowana na rynek amerykański,
- AS 350L- pierwsza wersja wojskowa,
- AS 550A2 "Fennec"- śmigłowiec wsparcia,
- AS 550C2 "Fennec"- wersja przeciwpancerna,
- AS 550C3 "Fennec"- wojskowy odpowiednik AS350B-3 "Écureuil",
- AS 550M2 "Fennec"- wersja morska transportowa,
- AS 550S2 "Fennec"- bojowa wersja morska,
- AS 550U2 "Fennec"- wersja transportowa,
- AS 355F "Écureuil 2",
- AS 355F "Twin Star"
- amerykańska wersja Écureuil 2,
- AS 355FR "Écureuil 2",
- AS 555AN "Fennec"- wersja bojowa,
- AS 555MN "Fennec"- wersja morska transportowa,
- AS 555SN "Fennec"- bojowa wersja morska,
- AS 555UN "Fennec"- transportowy.

W Polsce.

Użytkowany był śmigłowiec Eurocopter AS-355N "Ecureuil 2", który posiadał znaki rejestracyjne SP-TKM. Z rejestru został wykreślony w 2006 r. W dniu 1.01.2016 r. w polskim rejestrze statków powietrznych znajdował się 1 śmigłowiec  AS-355.

Konstrukcja Aérospatiale AS 350.
Pięcio- do siedmiomiejscowy śmigłowiec o układzie klasycznym (ze śmigłem ogonowym) konstrukcji mieszanej.
Wirnik trójłopatowy o łopatach prostokątnych, typu półsztywnego. Charakterystyczną cechą wirnika jest piasta typu "Starflex". Jest to trójramienna płyta osadzona sztywno na wale. Nasady łopat mają kształt widelców i są połączone z piastą przy pomocy sworzni przechodzących przez łożyska z elastomerów. Ten spo­sób zawieszenia umożliwia sterowanie cykliczne i ogólne skoku łopat oraz przenoszenie wszystkich sił działają­cych na łopaty. Uginanie łopat odbywa się częściowo na zasadzie elastyczności ramion piasty.
Kadłub o wystudiowanym, aerodynamicznym kształcie dzieli się na część kabinową i płynnie w nią przechodzą­cą belkę ogonową. Zarówno belka jak i nośny szkielet kabiny wykonane są ze stopów lekkich, natomiast obu­dowa kabiny- z laminatów. Kabina zakryta, mieści wewnątrz dwa miejsca dla pilotów i ławę dla 3 do 5 pasażerów.
Na końcu belki osadzony jest dwułopatowy wirnik sterujący, na­pędzany wałem biegnącym nad belką i osłoniętym odej­mowaną owiewką.
Usterzenie składa się z przestawianego statecznika poziomego o obrysie prostokątnym i odwróconym pro­filu wklęsło- wypukłym oraz z dwuczęściowego, skośnego statecznika pionowego, którego dolna część wyposażona jest w płozę ogonową.
Podwozie typu płozowego, z rur duralowych.

Silnik- turbinowy:
- pierwszy prototyp- Lycoming LTS-101 o mocy 441 kW (600 KM).

Dane techniczne Aérospatiale AS 350 (wg [3]):
Średnica wirnika nośnego- 10,69 m, długość max- 13,0 m, wysokość max- 2,94 m.
Masa własna- 940 kg, masa całkowita- 1900 kg.
Prędkość przelotowa- 230 km/h, wznoszenie pionowe- 4,8 m/s, wznoszenie ukośne- 10,0 m/s, pułap statyczny bez wpływu ziemi- 2000 m, pułap statyczny z wpływem ziemi- 3000 m, pułap dynamicz­ny- 6000 m, zasięg- 900 km.

Galeria

  • Aérospatiale AS 350 ”Écureuil”, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 22/1976).

Źródło:

[1] Liwiński J. ”Co lata na polskim niebie, rejestr 2007”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2007.
[2] "Airliners.net".
[3] (J.Ś.) "Śmigłowiec wielozadaniowy AS-350". Skrzydlata Polska nr 22/1976.
[4] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2016”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2016.

blog comments powered by Disqus