Aero-service "Panda", 2011

Ultralekki samolot sportowy. Polska.
Prototyp samolotu Aero-service ”Panda”. (Źródło: Copyright ” Aero-service Poland”).

Podczas procesu produkcyjnego prototypu samolotu Aero-service "Puma" przystąpiono w firmie Aero-service. Jacek Skopiński do prac projektowych nad ultralekkim górnopłatem Aero-service "Panda". Konstruktorem samolotu jest Jacek Skopiński.

Prace te zostały poprzedzone szeroko zakrojonymi konsultacjami z potencjalnymi użytkownikami oraz doświadczonymi pilotami. Wg założeń miał być to górnopłat o konstrukcji metalowej z elementami kompozytowymi. Główna konstrukcja metalowa zapewnia należyte parametry wytrzymałościowe, a elementy kompozytowe wydatnie poprawiają własności aerodynamiczne. W pracach projektowych skupiono się nad zoptymalizowaniem konstrukcji W pracach projektowych skupiono się nad zoptymalizowaniem konstrukcji tak, aby nie komplikować jej nadto, jednocześnie zapewniając jak najlepsze osiągi oraz pozostając na rozsądnym poziomie cenowym. Podczas projektowania aerodynamiki skrzydła i całego płatowca położono nacisk na to, by samolot odznaczał się, oprócz wysokiej prędkości przelotowej, bardzo krótkim startem i lądowaniem.

W rezultacie zdecydowano się na zastosowanie skrzydeł o obrysie prostokątnym z laminarnym profilem i sporym wydłużeniu. Zastosowano stałe, trójpodporowe podwozie. W planach była również wersja wyposażona w pływaki.

Prototyp samolotu "Panda" został oblatany 28.09.2011 r. Lot testowy trwał ok. 1,5 godziny. Wykazał on, że maszyna oferuje dużo miejsca w kabinie oraz posiada całkiem przyzwoite osiągi. Po analizie lotu testowego Jacek Skopiński podjął decyzję o dokonaniu kilku poprawek: środek ciężkości został przesunięty poprzez przeniesienie akumulatora do ogona samolotu, zmianie uległ kąt nastawienia statecznika wysokości oraz zwiększono powierzchnię statecznika kierunku, dzięki dodaniu płetwy pod samolotem. Po wprowadzeniu wszystkich poprawek miał odbyć się kolejny lot testowy.

W 2012 r. została podpisana umowa z firmą Aviation Artur Trendak o wspólnej produkcji samolotu "Panda".

Konstrukcja:
Dwumiejscowy górnopłat bezzastrzałowy o konstrukcji metalowej.
Skrzydło o obrysie prostokątnym, wolnonośne bez zastrzałów z dźwigarem głównym i pomocniczym dźwigarem tylnym. Wyposażone w lotki i klapy. Skrzydło zakończone laminatową końcówką.
Kadłub półskorupowy, posiadający wręgi i podłużnice. Przekrój kadłuba w środkowej części prostokątny i zaokrąglony na dole natomiast w części górnej eliptyczny. Integralną częścią kadłuba jest statecznik pionowy. Kabina zakryta.
Usterzeniem typu T, pionowe jednoczęściowe. Statecznik poziomy, o obrysie prostokątnym, zamocowany do konstrukcji statecznika kierunku. Trapezowy ster kierunku zawieszony na konstrukcji statecznika pionowego. Pod kadłubem zamocowana jest płetwa ustateczniająca.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe.

Wyposażenie- podstawowy zestaw przyrządów pilotażowych i silnikowych.
Instalacja elektryczna.

Silnik- Rotax 912, Rotax 912S lub Rotax 914 Turbo.

Dane techniczne "Panda" (wg [1]):
Rozpiętość- 8,91 m, długość- 6,62 m, wysokość- 2,32 m, powierzchnia nosna- 10,6 m2.
Masa własna- 270 kg, masa użyteczna- 202,5 kg, masa startowa max- 472,5 kg.
Prędkość nieprzekraczalna- 260 km/h, max prędkość lotu horyzontalnego- 220 km/h, prędkość przelotowa- 190 km/h, prędkość przeciągnięcia bez klap- 79 km/h, prędkość przeciągnięcia z klapami- 62 km/h, wznoszenie- 6 m/s, pułap- 3650 m, zasięg- 1200 km.

Galeria

  • Prototyp samolotu ”Panda”. (Źródło: Copyright ”Aero-service Poland”).

Źródło:

[1] Aero-service Poland
[2] Skopiński J. "Puma ultralekka nowoczesność". PILOT Club Magazine Listopad 2008.
[3] Skopiński J., Kapusta Ł. J., Kapusta M. "Puma i Panda". PILOT Club Magazine Maj  2010.
[4] bp "Pierwszy lot samolotu Panda". lotniczapolska.pl
[5] Aviation Artur Trendak

blog comments powered by Disqus