Aero-service "Puma", 2012 w budowie

Ultralekki samolot sportowy. Polska.
Wizualizacja komputerowa samolotu Aero-service ”Puma”. (Źródło: Copyright ” Aero-service Poland”).

Projekt ultralekkiego samolotu sportowego Aero-service "Puma" został opracowany w firmie Aero-service. Jacek Skopiński z Warszawy. Konstruktorem samolotu jest Jacek Skopiński. Wykorzystując doświadczenie zdobyte przy składaniu, budowie i eksploatacji popularnego samolotu Zenair CH-601 "Zodiac", przystąpił do prac nad projektem nowoczesnego dolnopłata, mogący konkurować ze współczesnymi samolotami ultralekkimi. Posiadając doświadczenie w budowie samolotów metalowych postanowił, że nowa konstrukcja będzie również samolotem robionym w tej technologii, ale z elementami kompozytowymi, które pozwalają zmniejszyć masę i poprawiają aerodynamikę. Samolot miał być rejestrowany w kategorii samolotów ultralekkich ponieważ w tej klasie dużo łatwiej jest przeprowadzić procedury rejestracyjne, oraz zwiększa to grono nabywców, którzy posiadają wyłącznie licencje ultralekkie.

Ponieważ na osiągi i dużą prędkość bardzo duży wpływ mają skrzydła, dlatego podczas projektowania włożono dużo pracy w ich konstrukcję. Zastosowane zostały wszystkie możliwe gadżety aerodynamiczne poprawiające ich własności i minimalizujące opory, których można użyć w tego typu konstrukcji. Zastosowano skręcenie geometryczne skrzydła i skręcenia aerodynamiczne polegające na zmianach profilu na całej jego rozpiętości. "Puma" posiadała projektowaną prędkość minimalną na klapach 61 km/h oraz prędkość przelotową 250 km/h, więc stosunek prędkości wynosi aż 4,09 i jest niespotykany w innych samolotach ultralekkich. Duży nacisk położono na jak największą pojemność zbiorników paliwa- samolot posiada bardzo duży zasięg wynoszący ponad 1500 km. Aby maksymalnie poprawić osiągi zastosowano chowane podwozie. Do napędu zastosowano silnik Rotax 912, ale przewidywano również silnik Jabiru.

W listopadzie 2008 r. prototyp samolotu "Puma" był w trakcie realizacji. Na ukończeniu była budowa skrzydeł, na etapie przygotowywania znajdowało się oprzyrządowanie do budowy kadłuba. Do maju 2010 r. wykonany został cały kadłub wraz z wnętrzem oraz stateczniki.

Trwały prace nad maską silnika, zabudową napędów sterów oraz podwoziem.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dolnopłat o konstrukcji metalowej.
Skrzydło trapezowe, dwudzielne, jednodźwigarowe z tylnym dźwigarem pomocniczym, zakończone jest laminatową końcówką. Wyposażone w klapy i lotki.
Kadłub w środkowej części o przekroju prostokątnym, zaokrąglony na dole natomiast w części górnej eliptyczny. Konstrukcja półskorupowa, posiadające wręgi i podłużnice. Integralną częścią kadłuba jest statecznik pionowy. Osłona silnika kompozytowa. Kabina zakryta.
Usterzenie w układzie klasycznym, pionowe jednoczęściowe, zbieżne. Statecznik poziomy, o obrysie prostokątnym. Trapezowy ster kierunku zawieszony na konstrukcji statecznika.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, chowane w locie.

Wyposażenie- podstawowy zestaw przyrządów pilotażowych i silnikowych, w wersji klasycznej lub glasskokpit. Przewidziano również miejsce na system ratunkowy oraz hak holowniczy do wyciągania szybowców oraz banerów reklamowych.
Instalacja elektryczna.

Silnik- Rotax 912, Rotax 912S lub Rotax 914 Turbo.

Dane techniczne "Puma" (wg [1]):
Rozpiętość- 9,15 m, długość- 6,27 m, wysokość- 2,3 m, powierzchnia nośna- 11,3 m2.
Masa własna- 290 kg, masa użyteczna- 182,5 kg, masa startowa max- 472,5 kg.
Prędkość nieprzekraczalna- 300 km/h, prędkość max lotu horyzontalnego- 270 km/h, prędkość przelotowa- 250 km/h, prędkość przeciągnięcia bez klap- 77 km/h, prędkość przeciągnięcia z klapami- 61 km/h, wznoszenie 8 m/s, pułap- 3650 m, zasięg- 1500 km.

Galeria

  • Wizualizacja komputerowa samolotu ”Puma”. (Źródło: Copyright ” Aero-service Poland”).

Źródło:

[1] Aero-service Poland
[2] Skopiński J. "Puma ultralekka nowoczesność". PILOT Club Magazine Listopad 2008.
[3] Skopiński J., Kapusta Ł. J., Kapusta M. "Puma i Panda". PILOT Club Magazine Maj  2010.
blog comments powered by Disqus