Hunting-Percival P.84 (BAC) "Jet Provost", 1954

Samolot szkolno-treningowy. Wielka Brytania.
Samolot treningowy BAC "Jet Provost" T3A. (Źródło: Arpingstone via "Wikimedia Commons").

Projekt samolotu szkolno-treningowego Hunting Percival P.84 "Jet Provost" został opracowany na początku lat 1950-tych w firmie Hunting Percival Aircraft (do 1954 r. firma nosiła nazwę Percival Aircraft Company). Samolot stanowił rozwój poprzedniej konstrukcji- samolotu szkolno-treningowego napedzanego silnikiem tłokowym Hunting Percival P.56 "Provost". Pierwszy prototyp został oblatany 26.06.1954 r. Produkcja seryjna rozpoczęła się w 1955 r. Wg [3]- zbudowano 505 egz.

W 1959 r. firma Hunting Percival weszła w skład koncernu British Aircraft Corporation, nazwa samolotu została zmieniona na BAC "Jet Provost".

W Polsce.

Projekt wstępny samolotu Hunting-Percival P.84 "Jet Provost" został opracowany przez Polaka- inż. Henryka Milicera, który przebywał wówczas na emigracji w Wielkiej Brytanii. W firmie Percival pracował w latach 1947-1950.

Od czerwca 1949 r. do grudnia 1953 r. w wytwórni Percival Aircraft zatrudniony był znany polski konstruktor lotniczy inż. Jerzy Dąbrowski. Uczestniczył w projektowaniu śmigłowca Hunting Percival P.74, lekkiego samolotu transportowego Hunting Percival P.66 "Pembroke" oraz skrzydeł samolotu treningowego "Jet Provost".

Galeria

  • Hunting-Percival P.84 ”Jet Provost” T Mk.2, plany modelarskie. (Źródło: Modelarz nr 6/1962).

Źródło:

[1] Cynk J. B. "Taś-Taś czyli Duckling". Skrzydlata Polska nr 8/2007.
[2] Glass A. "Henryk Milicer". Skrzydlata Polska nr 6/1997.
[3] Job M., Wilson S. "Henry Millicer & Victa". Aero Australia.
[4] Piłatowicz Józef (pod redakcją) "Inżynierowie polscy XIX i XX wieku". Tom VII. Polskie Towarzystwo Historii Techniki. Wydawnictwo Retro-Art. Warszawa 2001.
[5] Thetford Owen "Aircraft of the Royal Air Force since 1918". Wydawnicwo Putnam & Company Limited.

blog comments powered by Disqus