Avro 707, 1949

W 1948 r. brytyjskie Ministerstwo Lotnictwa wydało tzw. specyfikacje (wymagania taktyczno-techniczne) na średni bombowiec odrzutowy o dużym udźwigu i zasięgu. Zakłady A.V.Roe and Company Limited (w skrócie Avro), które podjęły ten temat, po szczegółowej analizie doszły do wniosku, że najlepszym rozwiązaniem dla przyszłego bombowca będzie układ latającego skrzydła o obrysie trójkątnym (delta). Zachowanie się skrzydła delta w locie z dużą prędkością było w tym czasie dość dobrze zbadane (teoretycznie i w tunelach aerodynamicznych), natomiast pewną niewiadomą stanowiły zagadnienia małych prędkości. Konstruktorzy Avro postanowili przeprowadzić próby modelowe i w tym celu zaprojektowali i wykonali niewielki samolot ze skrzydłem delta, stanowiący model w skali 1:3 przyszłego bombowca Avro 698 "Vulcan".
Pierwszy prototyp Avro 707 został oblatany Boscombe Down 4.09.1949 r. Dwa dni później przeleciał do Farnborough. Pełnił tam funkcję eksponatu na wystawie Towarzystwa Brytyjskich Przedsiębiorstw Lotniczych (SBAC- Society of British Aerospace Companies). W dniu 30.09.1949 r. uległ całkowitemu zniszczeniu w katastrofie w pobliżu Farnborough, a lecący nim pilot zginął.
Szybko jednak wyprodukowano następny egzemplarz, Avro 707B, oblatany 6.9.1950. Używany był do badań przy małych prędkościach. Różnił się od swego poprzednika wieloma szczegółami, a zwłaszcza kątem skosu krawędzi natarcia skrzydeł.
Dla badania większych prędkości oraz do prób ze wspomaganiem układu sterowania zbudowano następny prototyp, oznaczony niezbyt logicznie Avro 707A. W samolocie tym usunięto mało sprawne grzbietowe chwyty powietrza, zastępując je chwytami w krawędzi natarcia u nasady skrzydła. Zbudowano dwa egzemplarze Avro 707A, z których pierwszy oblatano w czerwcu 1951 r., a drugi w lutym 1953 r.
W ostatnim, piątym egzemplarzu Avro 707 wprowadzono kolejne zmiany projektowe. Samolot otrzymał oznaczenie Avro 707 C. Był to dwumiejscowy samolot z miejscami pilotów obok siebie. Miał on służyć do zaznajamiania nowych pilotów z charakterystyką lotów samolotów w układzie bezogonowej delty. Używany był jako samolot doświadczalny w Farnborough do 1963 r.
W Polsce.
Na samolotach Avro 707 i Aro 707C wykonywał loty znakomity polski pilot doświadczalny- S/Ldr Lesław Roman Międzybrodzki. W czasie II wojny światowej walczył w 304 Dywizjonie Bombowym Polskich Sił Powietrznych. W lutym1945 r. rozpoczął pracę w Aircraft and Armament Experimental Establishment (Instytut Doświadczalny Samolotów i Uzbrojenia) w Boscombe Down. W okresie 12 lat służby w AAEE latał na ok. 70 typach samolotów, w tym 20 odrzutowych.
W 1953 r. na samolocie Avro 707A wykonywał loty Władysław Potocki, m.in. we wrześniu 1953 r. w czasie pokazu na wyspie Thorney w rocznicę Bitwy o Anglię oraz 6.09.1953 r. podczas pokazu w Farnborough. Do 1959 r. na samolocie Avro 707 wykonywał loty Józef Tyszko (łączny nalot 1h 15').
Konstrukcja:
Jednomiejscowy, w wersji Avro 707 C- dwumiejscowy, średniopłat o skorupowej konstrukcji metalowej.
Skrzydło w układzie delta o skosie krawędzi natarcia 50° i prostej krawędzi spływu (skos 0°) odznaczało się dość grubym profilem. Było wyposażone na krawędzi spływu w stery wysokości i lotki. Na środkowych częściach skrzydeł umieszczono hamulce aerodynamiczne.
Kadłub o przekroju kołowym, miał w obszarze płata kształt cylindra, zaostrzonego w przedniej części. Przed krawędzią natarcia płata mieściła się kabina pilota, nakryta trzyczęściową, skąpo oszkloną osłoną, odsuwaną do tyłu do wsiadania. W wersji Avro 707 C- miejsca załogi obok siebie.
Usterzenie pionowe skośne, z brzechwą grzbietową. U nasady, pod sterem kierunku, zbudowany był zasobnik na spadochron hamujący i przeciwkorkociągowy.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, chowane w locie.
Silnik- turboodrzutowy Rolls-Royce "Derwent" o ciągu 16 kN (1632 kG).
Dane techniczne Avro 707 B (wg [5]):
Rozpiętość- 10,1 m, długość- 12,9 m. wysokość- 3,6 m.
Masa startowa max- 4310 kg.
Osiągi: brak danych.
Galeria
Źródło:
[1] Płoszajski J. "Technicy lotnictwa polskiego na Zachodzie 1939-1946". Wydawnictwo Z.P. Poligrafia. Warszawa 2007.
[2] "Wielka Encyklopedia Lotnicza".
[3] "Niepolskie Statki Powietrzne Polskich Lotników".
[4] (T.P.) "Avro 707 A". Skrzydlata Polska nr 27/1957.
[5] JŚ "A. V. Roe Avro 707". Skrzydlata Polska nr 41/1990.