Janik-Weiss motoszybowiec, 1936

Motoszybowiec amatorski. Polska.
W latach 1933-1935 inż. Franciszek Janik i inż. Weiss opracowali projekt motoszybowca o układzie zbliżonym do motoszybowca AMA. W opracowaniu dokumentacji brał udział pil. Feliks Pawłowicz. Po przejściu inż. Weissa do pracy na Śląsku, dokumentację dokończyli Janik i Pawłowicz, lecz na realizację projektu brakowało środków finansowych. W 1936 r. F. Pawłowicz po podjęciu pracy w Aeroklubie Wileńskim rozpoczął budowę motoszybowca wraz z kpt. pil. Zakrzewskim. Przejście F. Pawłowicza do pracy w Łodzi przerwało budowę.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy zastrzałowy górnopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat i silnik mocowane na drewnianej wieżyczce. Płat prostokątny, dwudzielny, jednodźwigarowy, z kesonem krytym sklejką do dźwigara, podparty jedną parą zastrzałów.
Kadłub o przekroju trójkąta (skierowanego wierzchołkiem do dołu) kryty sklejką.
Podwozie jednokołowe, chowane w locie i do lądowania (lądowanie na płozie). Pod końcowymi częściami skrzydeł- płozy.

Silnik- dwucylindrowy, śmigło pchające.

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
blog comments powered by Disqus