Jach "Bimbuś", 1925

Szybowiec amatorski. Polska.
Szybowiec amatorski ”Bimbuś”. (Źródło: Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1976).

W 1925 r. kpt. Franciszek Jach zbudował w Szkole Pilotów w Bydgoszczy szybowiec "Bimbuś", na którym wziął udział w II Konkursie Szybowców na Oksywiu w maju-czerwcu 1925 r. Pilot W. Szulczewski wykonał na nim m.in. lot trwający 16 s, przelatując 260 m i uzyskał I nagrodę za największą odległość lotu.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy górnopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat prostokątny, dwudźwigarowy, usztywniony drutami do kozła nad płatem i do dołu kadłuba. Keson ze sklejki, sięgający do przedniego dźwigara. Płat kryty płótnem.
Kadłub w postaci kraty płaskiej, usztywnionej w płaszczyź­nie poziomej drutami mocowanymi do płata. Z przodu kadłuba mała kabinka ze sklejki.
Usterzenie kryte płótnem.
Podwozie płozowe. Płoza główna z drewna jesionowego.

Dane techniczne "Bimbuś" (wg [1]):
Rozpiętość- 12 m, długość- 6,5 m, wysokość- 1,8 m, powierzchnia nośna- 18 m2.
Masa własna- 80 kg, masa użyteczna- 65 kg, masa całkowita- 145 kg.

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
blog comments powered by Disqus