PRP-560 "Ranger" / PRC-600 "Cichy", lata 2000-ne

Poduszkowiec patrolowo-ratunkowy. Polska.
Poduszkowiec PRP-560 ”Ranger”. (Źródło: Copyright Zbigniew Jóźwik- ”Samoloty, śmigłowce, szybowce- fotografia lotnicza”).
Poduszkowiec ratowniczo-patrolowy PRP-560 ”Ranger” został opracowany w Instytucie Lotnictwa. Poduszkowiec przystosowany jest do eksploatacji zarówno w warunkach letnich, jak i zimowych. Przeznaczony jest do wykonywania zadań na wodach śródlądowych, na krze lodowej, na terenach bagiennych i przybrzeżnych. Jest on niezwykle przydatny jednostkom ratowniczym straży pożarnej i granicznej, a także jednostkom patrolowym i ratowniczym policji i wodnego pogotowia ratunkowego. Może też stać się pojazdem rekreacyjno-turystycznym. Jest ekonomiczny i prosty w eksploatacji.

Kolejne wersje poduszkowca odbyły próby w najróżniejszych warunkach terenowych i we wszystkich warunkach pogodowych i klimatycznych, tzn. we wszystkich porach roku. Wersja PRC-600 ”Cichy”, znacznie zmodernizowana w stosunku do wersji poprzednich, odbyła pierwsze loty na Wiśle 22.05.2005 r. i została skierowana do próbnej eksploatacji w Mazurskim Ochotniczym Pogotowiu Ratunkowym w w Piszu, Giżycku jak i Okartowie na jeziorze Śniardwy. Głównym konstruktorem poduszkowca jest mgr inż. Mirosław Ptaszyński.

Poduszkowiec ratowniczo-patrolowy PRP-560 otrzymał zaświadczenie klasyfikacyjne łodzi wydane przez Polski Rejestr Statków w 2001 r. W 2005 r. sprzedano odbiorcom w Polsce 4 poduszkowce, 2 poduszkowce wyeksportowano zagranicę: do USA i do Sudanu.

Użytkownicy w Polsce:
- Mazurskie Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe w Giżycku- w 2005 r. w użyciu były 2 poduszkowce PRP-560,
- Bieszczadzkie Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowego- w kwietniu 2005 r. testowano poduszkowiec PRP-560 na Zalewie Solińskim.

Na początku 2012 r. w Instytucie Lotnictwa wykonano na eksperymentalnym poduszkowcu PRP-560 "Ranger" wstępne próby biopaliwa etanolowego BIO85. Poduszkowiec wyposażony był w jednostkę napędową złożoną z silnika samochodowego 2 l GM DOHC o mocy 96 kW (130 KM), przekładni pasowej i zespołu wentylatora Multi Wing. Głównym celem zaplanowanego eksperymentu było określenie podstawowych parametrów trakcyjnych poduszkowca obejmujących ciąg, zużycie paliwa, emisję toksycznych związków spalin oraz hałas zewnętrzny i wewnętrzny naszego eksperymentalnego poduszkowca PRP-560. Nie zauważono istotnych zmian w sile ciągu i parametrach hałasu wytwarzanego przez poduszkowiec. Rozruch i praca silnika były stabilne. Emisja toksycznych składników spalin wydatnie się zmniejszyła.

Konstrukcja PRC-600 ”Cichy”:
Poduszkowiec zabiera na pokład 5 osób (z kierowcą-pilotem).
Kadłub poduszkowca jest niezatapialną, zamkniętą konstrukcją skrzynkową, zrobioną z kompozytowych płyt przekładkowych, wykonanych z laminatu epoksydowo-szklanego, z wypełniaczem z twardej pianki PCV. Takie rozwiązanie konstrukcyjne zapewnia pływalność jednostki w przypadku ewentualnej awarii układu napędowego lub w uszkodzenia fartucha. Część załogową poduszkowca stanowi całkowicie zabudowana kabina, wykonana z laminatów.
Sterowanie pojazdem odbywa się za pomocą wentylatora nadającego ciąg oraz sterów. Wentylator osiowy jest sześciołopatowy, a jego łopaty wykonane są z materiałów poliamidowych zbrojonych włóknem szklanym. Znajduje się on w walcowym tunelu, w którym osadzone są także stery pionowe i poziome służące do sterowania poduszkowcem. Kierowanie pojazdem odbywa się przy pomocy sterów: pionowych, które nadają kierunek oraz poziomych- sterów wysokości.

Wyposażenie- dwa reflektory dużej mocy, tzw. szperacze, światła pozycyjne, maty antypoślizgowe na burtach, barierki oddzielające przedział napędowy od pasażerskiego, kraty osłonowe na obu wentylatorach.

Napęd- stanowi silnik z samochodu Daewoo Nubira o mocy 96 kW (130 KM). Moc silnika przenoszona jest poprzez samochodowe sprzęgło tarczowe cierne i przekładnię pasową zębatą na obroty wentylatorów: osiowego-wytwarzającego ciąg oraz odśrodkowego-zasilającego poduszkę powietrzną.
Poduszkowiec posiada odwracacz ciągu wentylatora napędowego- dla zwiększenia manewrowości pojazdu oraz wodny pędnik strumieniowy- dla obniżenia poziomu hałasu przy manewrowaniu poduszkowcem z małą prędkością.

Dane techniczne PRC-600 ”Cichy” (wg [1]):
Masa własna- 1000 kg, masa ładunku użytecznego- 450 kg.

Galeria

  • Poduszkowiec PRP-560 ”Ranger”. (Źródło: Copyright Zbigniew Jóźwik- ”Samoloty, śmigłowce, szybowce- fotografia lotnicza”).

Źródło:

[1] Grzegorzewski J., Królikiewicz T. "80 lat Instytutu Lotnictwa". Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa. Warszawa 2006.
[2] Milcar E. ”Polski Ranger”. ”motocaina- pasja uzależnia”
[3] "WOPR testował poduszkowca". "Gazeta.pl Wiadomości"
[4] Krzysztof Szafran K., Pągowski Z. "Poduszkowiec PRP-560 zasilany biopaliwem etanolowym BIO 85".”Instytut Lotnictwa”.

 

blog comments powered by Disqus