IL "Kobra 2000", 1994

Projekt samolotu szturmowego. Polska.
Projekt samolotu szturmowego "Kobra 2000". (Źródło: rys. Krzysztof Luto).
”Kobra 2000” to projekt opracowany w zespole mgr. inż. Włodzimierza Gnarowskiego w Instytucie Lotnictwa w latach 1992-1994. Zastosowano w nim skrzydła pasmowe i wlot powietrza do zespołu napędowego na grzbiecie kadłuba, który zapewnia małe prawdopodobieństwo zassania zanieczyszczeń z powierzchni lądowiska i dynamiczne doładowanie wlotu powietrzem podczas lotu na większym kącie natarcia dzięki wirom z pasm skrzydłowych.

Projekt ten powstał jako odpowiedź na koncepcję samolotu PZL-230 ”Skorpion”, po przerwaniu wcześniejszego projektu samolotu bojowego o podobnym przeznaczeniu "Irydion". Planowano jedno- i dwumiejscowe wersje samolotu Kobra, z podjęciem produkcji około 2005 r. Napęd miały stanowić silniki dwuprzepływowe D-28, których projekt koncepcyjny rozpoczynano w Instytucie Lotnictwa, lub brytyjsko-francuskie Rolls-Royce/SNECMA ”Adour” Mk.871. Przed przerwaniem projektu, w 1994 r. wykonano pierwsze badania w tunelu aerodynamicznym. Model samolotu był prezentowany publicznie 26.10.1995 r. na wystawie osiągnięć Komitetu Badań Naukowych i Instytutu Lotnictwa w rozwoju przemysłu lotniczego na lotnisku Okęcie.

Konstrukcja:
Jedno- lub dwumiejscowy górnopłat o konstrukcji metalowo-kompozytowy.
Płat skośny, dwudźwigarowy, półskorupowy.
Kadłub półskorupowy, metalowy z zastosowaniem kompozytów. Kabina zakryta, klimatyzowana, fotel katapultowy.
Usterzenie metalowe, przekładkowe. Poziome płytowe.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, chowane w locie do kadłuba.

Uzbrojenie- 2 stałe działka GSz-301 lub DEFA-553 kal. 30 mm. Podwieszane na centralnym węźle kadłubowym, 6 węzłach podskrzydłowych oraz szynach na końcówkach skrzydeł o łącznej masie 3350 kg.

Napęd- 2 silniki PZL D-28 o ciągu 2700 daN lub Rolls-Royce/SNECMA ”Adour” Mk.871 o ciągu 2620 daN umieszczone obok siebie w tyle kadłuba.

Dane techniczne ”Kobra 2000” (wg [1]):
Rozpiętość- 11,0 m, długość- 13,7 m, wysokość- 5,2 m, powierzchnia nośna- 71,5 m2.
Masa własna- 4430 kg, masa użyteczna- 1060 kg, masa startowa max- 10690 kg.
Prędkość max- 1050 km/h, wznoszenie- 100 m/s, pułap- 18000 m, bojowy promień działania- 350-400 km.

Źródło:

[1] Makowski T. ”Współczesne konstrukcje lotnicze Polski”. Agencja Lotnicza Altair. Warszawa 1996.
[2] Kłosiński P. ”Show polskiego przemysłu lotniczego na Okęciu”. Nowa Technika Wojskowa nr 12/1995.
[3] Morgała A. ”Kierunki rozwoju samolotów wojskowych w Polsce w drugiej połowie XX w”. ”Lotnictwo stulecie przemiany”. Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2003.
blog comments powered by Disqus