ITL M.48 (ITL-48), 1948

Projekt samolotu myśliwskiego, myśliwskiego szkolno-bojowego. Polska.
W 1948 r. prof. Władysław Fiszdon opracował w Głównym Instytucie Lotnictwa projekt samolotu myśliwskiego ITL M.48 (wg [2]- nosił oznaczenie ITL-48). Była to pierwsza, po zakończeniu II wojny światowej, koncepcja dotycząca nowego sprzętu bojowego dla lotnictwa polskiego. Była związana z możliwościami wykorzystania zdobycznych silników i elementów konstrukcji. Samolot określano początkowo jako myśliwski, a później myśliwski szkolno-bojowy. Zamierzano wykorzystać w nim silniki Junkers Jumo 211 ze śmigłami, poniemieckie podwozia i elementy instalacji powietrznych i hydraulicznych. Pewna liczba tych silników znajdowała się w skrzyniach pod Poznaniem.

Ze skąpych przekazów wynika, że miał to być jednosilnikowy dolnopłat ze skrzydłami o podwójnym wzniosie V (płat w widoku z przodu w kształcie litery "W"). Wymianę poglądów na ten temat prowadziły: Dowództwo Wojsk Lotniczych, Wojskowy Instytut Techniki, Biuro Wojskowe w Ministerstwie Przemysłu i Handlu oraz Instytut Lotnictwa. Sprawa zanikła pod koniec 1948 r. Przyczyną było słabe zainteresowana ze strony wojska.

Źródło:

[1] Morgała A. ”Kierunki rozwoju samolotów wojskowych w Polsce w drugiej połowie XX w”. ”Lotnictwo stulecie przemiany”. Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2003.
[2] Glass A. "Niezrealizowane koncepcje Instytutu Lotnictwa". Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 45 (8/2008).
blog comments powered by Disqus