I-25 "As", lata 1990-te

Projekt samolotu szkolnego. Polska.
Projekt samolotu szkolnego I-25 "As". (Źródło: via "9.2 Program samolotów lekkich i bezpieczeństwa”).
Program opracowania i budowy lekkiego samolotu szkolno-klubowego został podjęty w wyniku przeprowadzonych konsultacji i uzyskanych z nich opinii szefów aeroklubów regionalnych. Samolot miał być przeznaczony do szkolenia, od podstawowego, poprzez licencję pilota turystycznego do licencji IFR i elementów akrobacji lotniczej. Samolot ten miał być również wykorzystywany do latania rekreacyjnego, dyspozycyjnego i propagandowego, do lotów patrolowych, holowania szybowców i zawodniczego latania precyzyjnego. W Instytucie Lotnictwa, w ramach realizacji programu samolotów lekkich powstał projekt techniczny dwumiejscowego samolotu szkolnego I-25 ”As”. Głównym konstruktorem samolotu był mgr inż. Jerzy Gawron. Realizacji tego projektu przeszkodziła upadłość zakładów lotniczych PZL-Mielec.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji metalowej. Nienośne elementy opływowe wykonane z laminatów kompozytowych.
Kabina zakryta.
Podwozie trójkołowe z kółkiem przednim, stałe.

Silnik- Lycoming O-320-D2A o mocy startowej 118 kW (160 KM).

Dane techniczne I-25 (wg [1]):
Rozpiętość- 10,0 m.
Masa startowa- 750 kg.
Prędkość przelotowa- 185 km/h.

Źródło:

[1] Grzegorzewski J., Królikiewicz T. "80 lat Instytutu Lotnictwa". Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa. Warszawa 2006.
blog comments powered by Disqus