Hovey "Wing Ding", 1971
Samoloty tego typu budowane były amatorsko na podstawie planów konstrukcyjnych. Metoda jego budowy zbliżona jest do konstruowania większych modeli latających. Czas budowy ok. 6 miesięcy. Do 1986 r. zbudowanych zostało ponad 1500 egz.
W Polsce.
Samoloty Hovey ”Wing Ding” zbudowane lub użytkowane w Polsce:
- w 1982 r. Harcerskiej Pracowni Konstrukcji Lotniczych w Gdańsku był w budowie ultralekki motoszybowiec Hovey ”Wing Ding”, w 1983 r. był bliski ukończenia,
- w latach 1984-1988 uczniowie Technikum Budowy Płatowców w Mielcu zbudowali mały amatorski dwupłat WD-II mod. "Gacek". Projekt samolotu, oparty na konstrukcji Hovey "Wing Ding", opracował mgr. inż. Jarosław Rumszewicz,
- w latach 1980-tych samolot "Wing Ding" został zbudowany w Opolu przez Janusza Karasiewicza (patrz Karasiewicz-Hovey "Wing Ding"),
- na planach ”Wing Ding” była oparta konstrukcja samolotu Jerzego Ostrowskiego (patrz Ostrowski samolot),
- prawdopodobnie w latach 1990- tych Krzysztof Dalszewski zbudował dwupłatowiec "Wing Ding" (patrz Dalszewski-Hovey "Wing Ding").
Konstrukcja:
Jednomiejscowy dwupłat o konstrukcji mieszanej: metal-pianka-drewno-tkanina.
Tylna część kadłuba to rura duralowa, zakończona klasycznym usterzeniem. Kabina odkryta, pilot siedzi na rodzaju siodełka, niczym nie osłonięty.
Podwozie klasyczne stałe, koła gokartowe.
Silnik- MC-101A o mocy 10,5 kW (14 KM) od gokarta. Śmigło pchające napędzane przekładnią paskową.
Dane techniczne ”Wing Ding II” (wg [1]):
Rozpiętość- 5,69 (wg [2]- 5,8) m, długość- 4,27 m, wysokość- 1,68 m, powierzchnia nośna- 9,85 m2.
Masa własna- 56 kg, masa całkowita- 140 kg.
Prędkość max- 80 (wg [2]- 80-85) km/h, prędkość minimalna- 42 km/h, pułap- 1220 m, zasięg- 32 km.
Źródło:
[1] Wojciechowski J. ”Ultralekkie szybowce i samoloty”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1986.[2] Borzęcki J. ”Na własnych skrzydłach”. Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk 1980.
[3] Informacje uzyskane od Jarosława Rumszewicza.
[4] Peczka R. "Stalowa Wola po raz piąty". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 10/1999.
[5] Glass A. "Polskie samoloty i motoszybowce amatorskie". Technika Lotnicza i Astronautyczna nr 1/1984.