Hovertech "Anaconda II", ok. 2003

Projekt poduszkowca ratowniczego. Polska.
Na początku lat 2000-nych, na bazie poduszkowca Hovertech HT-P400 ”Anaconda” została opracowana wersja ”Anaconda II” z napędem hybrydowym. Projekt poduszkowca nowej generacji opracowany został w Zakładzie Inżynierii Maszyn Roboczych i Pojazdów Przemysłowych Instytutu Konstrukcji i Eksploatacji Maszyn Politechniki Wrocławskiej przez studentów Marka Stankiewicza i Marcina Zawadę w ramach inżynierskiej pracy dyplomowej zrealizowanej pod kierunkiem dr. hab. inż. Piotra Dudzińskiego, profesora Politechniki Wrocławskiej. Projekt powstał we współpracy z firmą Hovertech S.A.. Główną nowością jest zastosowanie napędu strugowodnego, który jest włączany podczas operowania poduszkowcem nad akwenami. Główne zalety innowacyjnego rozwiązania to: mniejszy hałas poduszkowca, większa manewrowość pojazdu, możliwość zastosowania narzędzi hydraulicznych. Odpowiednie rozwiązania konstrukcji poduszkowca umożliwiły ograniczenie szerokości sztywnej części kadłuba do 2,4 m. Dzięki temu można go transportować po drogach publicznych bez specjalnych zezwoleń. Skraca się przez to czas trwania dojazdu i samej akcji ratowniczej, co decydująco wpływa na skuteczność akcji ratowniczej.

Poduszkowiec ”Anaconda II” uzyskał złoty medal na 52 Międzynarodowej Wystawie Wynalazczości, Badań Naukowych i Nowych Technologii BRUSSELS EUREKA 2003 w Brukseli. Twórcy tego rozwiązania zostali także nagrodzeni przez Ministra Nauki i Informatyzacji prof. Michała Kleibera złotym pucharem oraz dyplomem uznania.

Konstrukcja:

Silnik- Volkswagen 1,9 TDI.
Układ napędowy- napęd główny (klasyczny) stanowi śmigło o średnicy 1,7 m z możliwością zmiany kąta pochylenia łopatek, zapewniające ruch poziomy pojazdu. Śmigło to napędzane jest silnikiem głównym poprzez zębatą przekładnię pasową. Do unoszenia pojazdu służy oddzielny wentylator, który napędzany jest silnikiem głównym za pomocą układu hydrostatycznego. Dodatkowy napęd strugowodny jest włączany podczas operowania poduszkowcem nad akwenami. Jest on umiejscowiony z przodu pojazdu w specjalnej wnęce w kadłubie. Gdy poduszkowiec znajduje się nad akwenem, śmigło główne jest wyłączane a pędnik strugowodny jest opuszczany do wody na specjalnych ramionach. Natomiast podczas lotu nad lądem czy też lodem jest on chowany pod kadłub. Przeniesienie napędu z głównego silnika na pędnik strugowodny jest realizowane poprzez układ hydrostatyczny.

Dane techniczne ”Anaconda II” (wg [7]):
Długość- 6 m, szerokość- 2,4 m.
Masa całkowita- 1200 kg, ładowność- 500 kg.
Prędkość max- 120 km/h, prędkość przelotowa- 60 km/h, wysokość unoszenia max- 50 cm.

Źródło:

[1] ”Hovertech S.A.- Przedsiębiorstwo Innowacyjno-Wdrożeniowe”
[2] Waśkowska H. ” Poduszkowiec nowej generacj ”. Pryzmat. Wydanie 177. Kwiecień 2004.
blog comments powered by Disqus