Hovertech "Anaconda II", ok. 2003
Poduszkowiec ”Anaconda II” uzyskał złoty medal na 52 Międzynarodowej Wystawie Wynalazczości, Badań Naukowych i Nowych Technologii BRUSSELS EUREKA 2003 w Brukseli. Twórcy tego rozwiązania zostali także nagrodzeni przez Ministra Nauki i Informatyzacji prof. Michała Kleibera złotym pucharem oraz dyplomem uznania.
Konstrukcja:
Silnik- Volkswagen 1,9 TDI.
Układ napędowy- napęd główny (klasyczny) stanowi śmigło o średnicy 1,7 m z możliwością zmiany kąta pochylenia łopatek, zapewniające ruch poziomy pojazdu. Śmigło to napędzane jest silnikiem głównym poprzez zębatą przekładnię pasową. Do unoszenia pojazdu służy oddzielny wentylator, który napędzany jest silnikiem głównym za pomocą układu hydrostatycznego. Dodatkowy napęd strugowodny jest włączany podczas operowania poduszkowcem nad akwenami. Jest on umiejscowiony z przodu pojazdu w specjalnej wnęce w kadłubie. Gdy poduszkowiec znajduje się nad akwenem, śmigło główne jest wyłączane a pędnik strugowodny jest opuszczany do wody na specjalnych ramionach. Natomiast podczas lotu nad lądem czy też lodem jest on chowany pod kadłub. Przeniesienie napędu z głównego silnika na pędnik strugowodny jest realizowane poprzez układ hydrostatyczny.
Dane techniczne ”Anaconda II” (wg [7]):
Długość- 6 m, szerokość- 2,4 m.
Masa całkowita- 1200 kg, ładowność- 500 kg.
Prędkość max- 120 km/h, prędkość przelotowa- 60 km/h, wysokość unoszenia max- 50 cm.
Źródło:
[1] ”Hovertech S.A.- Przedsiębiorstwo Innowacyjno-Wdrożeniowe”[2] Waśkowska H. ” Poduszkowiec nowej generacj ”. Pryzmat. Wydanie 177. Kwiecień 2004.