Adamowicz Józef Jan

Józef Jan Adamowicz z wykształcenia jest rolnikiem, ale całą energie poświęcił pasji konstruowania rzeczy, które latają. Jako mały chłopiec zawsze coś majsterkował. Jego pasje wyrażały również pewien bunt wobec zastanej technicznej rzeczywistości. Zawsze szukał dziury w całym i sam rozwiązywał wiele problemów. Usprawniał jako rolnik maszyny rolnicze a nawet konstruował nowe. W 1986 r. zbudował pierwszą swoją lotnię. Próby odbywały się na w okolicach Jelczańskich Zakładów Samochodowych. Sensacja była nie mała. Budował motolotnie, na których wylatał ponad 1000 h. Mając uprawnienia instruktora, wyszkolił również wielu motolotniarzy.

Potem pojawił się pomysł na zbudowanie własnego poduszkowca. Pierwszy poduszkowiec- ”Anaconda”- powstał w 1996 r. Przy jego budowie konstruktor korzystał z żadnych cudzych planów. Wszystko zostało stworzone od podstaw. Kiedy nadeszła słynna powódź w 1997 r. prototyp zdał egzamin na szóstkę. Zaprojektował i zbudował również mniejszy poduszkowiec ”Kajman” oraz motolotnię HT-ULM 200 ”Bocian”. Wszystkie te pojazdy są wykorzystywane w ramach Zespółu Wsparcia Technicznego Ratownictwa (Grupa techniczna), utworzonego przez Józefa Adamowicza. Tworzenie grupy zajęło Józefowi Adamowiczowi 4 lata, mnóstwo pieniędzy i prób. W 2002 r. sprzęt, tworzący grupę, przeszedł wszystkie niezbędne testy, urządzenia mają certyfikat Państwowego Rejestru Statków, a co najważniejsze- sprowadziły się w działaniu. Prowadzono rozmowy z Komendą Główną Straży Pożarnej, aby wpisać zespół do rejestru grup ratowniczych. Ideę utworzenia profesjonalnej grupy ratowniczej podchwycili naukowcy, dziennikarze, różni orędownicy w Warszawie. Rozesłano oferty do decydentów w policji, straży pożarnej, straży granicznej.

Józef Adamowicz jest prezesem spółki Hovertech S.A.- Przedsiębiorstwo Innowacyjno-Wdrożeniowe, założonej w 2004 r.

Józef Adamowicz pracuje nad wieloma innymi projektami. Jednym z nich jest wentylator. Oczyszcza powietrze w wielkich obiektach: tunelach, supermarketach. Potrafi wygrać z dymem, powietrzem skażonym. Chrzest bojowy przeszedł w Warszawie, w czasie pożaru sklepu na Dworcu Centralnym. Jest jedynym urządzeniem tego typu w Polsce. Kolejne dzieła konstruktora to ulepszona elektrownia wiatrowa, zmodyfikowany guad (terenowy motocykl), wodno-lądowy rower (do urządzenia doczepia się zwykły rower i można pływać), mogący służyć także jako podest dla wędkarzy.

Konstrukcje:
Adamowicz- lotnia, 1986, lotnia.
Hovertech HT-P400 ”Anaconda”, poduszkowiec ratowniczy, turystyczny.
Hovertech HT-P200 ”Kajman”, poduszkowiec rekreacyjno-turystyczny.
Hovertech HT-ULM 200 ”Bocian”, motolotnia.
Hovertech HT-P100 ”Humbak”, projekt poduszkowca transportowego.
Hovertech HT-P600 ”Marlin”, projekt poduszkowca pasażerskiego.
Hovertech HT-P1000, projekt promu na poduszce powietrznej.
Hovertech HT-P2000 ”Shark”, pojazd szynowy na poduszce powietrznej.
Hovertech ”Aerodyna”, uniwersalny pojazd terenowy z napędem aerodynamicznym.
Hovertech- latający pojazd pionowego startu, projekt latającego pojazdu pionowego startu- latający dysk.
Hovertech- poduszkowiec o zwiększonej sprawności działania, projekt poduszkowca.
Hovertech- poduszkowiec rozpoznawczy do zastosowań militarnych, projekt poduszkowca rozpoznawczego.

Źródło:

[1] ”Krajowy Rejestr Sądowy- online”
[2] ”Hovertech S.A.- Przedsiębiorstwo Innowacyjno-Wdrożeniowe”
[3] Zagórski J. ”Polskie poduszkowce”. ”Strefa NDW”
[4] Gałuszka-Sucharska M. ”Dyżurna Anaconda”. Gazeta Powiatowa Wiadomości Oławskie, 27.06.2002.
blog comments powered by Disqus