Horten-II, 1935

Szybowiec doświadczalny. Niemcy.
Szybowiec doświadczalny Horten-II w barwach lotnictwa niemieckiego. (Źródło: archiwum).

Szybowiec doświadczalny Horten-II był jednym z pierwszych dobrze latających szybowców bezogonowych w skali światowej. Jego konstruktorzy, bracia Reimar Horten i Walter Horten już od młodych lat zajmowali się budową modeli szybowców bezogonowych, startując nimi przez kilka lat w ogólnoniemieckich zawodach modelarskich w Rhön. Mając już duże doświadczenie z budową i oblatywaniem modeli, rozpoczęli w 1933 r. budowę swego pierwszego szybowca bezogonowego, Horten-I. Budowali go w prymitywnych warunkach, w domu rodziców na strychu, bez jakiegokolwiek poparcia finansowego. Po pierwszych próbach wzlotów przeprowadzonych w Bonn, szybowiec Horten I został odholowany za samolotem do Rhön, gdzie Walter wykonał kilka lotów pokazowych, trwających do 20 min. Za przedstawienie w publicznym pokazie swej konstrukcji, bracia Horten otrzymali wtedy nagrodę 600 marek.

Następną konstrukcją braci Horten, budowaną w takich samych warunkach, był szybowiec Horten-II. Pierwszy egzemplarz tego szybowca budowali od września 1934 do maja 1935 r. Na szybowcu Horten-II Walter Horten wykonywał bardzo udane loty, udowadniając, że szybowiec bezogonowy może latać całkowicie statecznie. Szybowiec Horten-II został zbudowany w 3 egz. seryjnych.

Jeden z czterech zbudowanych szybowców Horten-II został w 1936 r. wyposażony w silnik Hirth HM-60R o mocy 59 kW (80 KM) i eksploatowany jako samolot bezogonowy z równym powodzeniem jak szybowce.

W Polsce.

W 1945 r. jeden zdekompletowany szybowiec Horten-II został odnaleziony na złomowisku koło Czarnkowa (wg [2]- na jednym z lotnisk) i złożony w pomieszczeniach Okręgowej Składnicy Lotniczej w Gądkach pod Poznaniem. Następnie był przechowywany w magazynach w Pilawie i Wrocławiu, skąd w 1963 r. trafił do Muzeum Lotnictwa i Astronautyki w Krakowie. W Polsce nie był użytkowany, jest przechowywany w stanie niekompletnym, bez kadłuba-kabiny pilota, z poważnie uszkodzonymi skrzydłami.

Konstrukcja:
Szybowiec bezogonowy o konstrukcji drewnianej.
Keson pokryty sklejką, reszta konstrukcji płótnem.
Usterzenie dzielone, środkowe części pracowały jako stery wysokości, a zewnętrzne jako lotki.

Dane techniczne Horten-II (wg [1]):
Rozpiętość- 16,5 m, długość- 5,0 m, wysokość- 1,65 m, powierzchnia nośna- 32,0 m2.
Masa własna- 265 kg, masa użyteczna- 100 kg, masa całkowita- 365 kg.
Doskonałość- 24, opadanie- 0,85 m/s.

Źródło:

[1] Krzyżan M. ”Samoloty w muzeach polskich”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1983.
[2] Morgała A. ”Nie tylko z szachownicą. Pierwsze szybowce w Polsce po roku 1945”. Lotnictwo z szachownicą nr 25.
blog comments powered by Disqus