Heli-Sport CH-7 "Kompress", 1992

Śmigłowiec ultralekki. Włochy.
Śmigłowiec ultralekki Heli-Sport CH-7 ”Kompress”. (Źródło: Copyright Zbigniew Jóźwik- ”Samoloty, śmigłowce, szybowce- fotografia lotnicza”).

Śmigłowiec Heli-Sport CH-7 ”Kompress” powstał jako rozwinięcie jednomiejscowego Cicare CH-7 ”Angel”, skonstruowanego przez Argentyńczyka włoskiego pochodzenia Augusto Cicare. Prawa do produkcji CH-7 ”Angel” nabyła w 1992 r. włoska firma Heli-Sport z Turynu. Po 7 latach w czasie których wyprodukowano ponad 120 jednomiejscowych maszyn, opracowano wersję dwumiejscową, która szybko zyskała ogromne uznanie, m.in. dzięki możliwości wykorzystania do lotów szkolnych.

W Polsce.

W 2006 r. znajdował się w Polsce 1 śmigłowiec Heli-Sport CH-7 ”Kompress”. Posiadał on czeskie znaki OK-KHA 11. Śmigłowiec był prezentowany w 2007 r. podczas 1 Międzynarodowej Wystawy Air Fair i V Targów Samolotów Lekkich i Ultralekkich w Bydgoszczy.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy śmigłowiec w klasycznym układzie z pojedynczym wirnikiem nośnym i śmigłem ogonowym.
Strukturę nośną płatowca stanowi kratownica spawana z rur ze stali chromowo-molibdenowej. Wykonana z duralowej rury belka ogonowa usztywniona jest jest dwoma zastrzałami, zaś znajdujący się wewnątrz niej wał napędzający śmigło ogonowe wsparty jest solidnie na dwóch łożyskach pośrednich. Pod kadłubem hak dla ładunków o masie do 100 kg lub na aparaturę agro. kabina zakryta w układzie tandem.
Wirnik wykorzystuje półsztywną głowicę z wahliwym zawieszeniem łopat na łożyskach elastomerowych. Kompozytowe łopaty o konstrukcji przekładkowej z wypełniaczem piankowym mają asymetryczny profil zapewniający dużą sprawność.
Podwozie z duralowych płóz, na których można zamontować pływaki.

Silnik- Rotax 914T o mocy startowej 85 kW (115 KM).

Dane techniczne CH-7 (wg [1]):
Średnica wirnika- 6,27 m, długość (z wirnikiem)- 7,3 m, wysokość- 2,25 m.
Masa własna- 260 kg, masa użyteczna- 190 kg, max masa startowa- 450 kg, max masa startowa z pływakami- 500 kg.
Prędkość dopuszczalna- 209km/h, prędkość przelotowa- 160 km/h, wznoszenie- 7,5 m/s, pułap dynamiczny- 3500 m, pułap dynamiczny z 1 osobą- 4000 m, pułap statyczny- 2500 m, pułap statyczny z 1 osobą- 3300 m, zasięg- 512 km, zasięg z 1 osobą- 640 km, czas lotu- 3,2 h, czas lotu z 1 osobą- 4 h.

Źródło:

[1] Setlak M. ”Jak na motorze”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 5/2006.
[2] Zawadzki W. ”Wszystko dla lotnictwa”. Lotnictwo nr 6/2007.
blog comments powered by Disqus