Heinkel He-72 "Kadett", 1933
("Kadet")

Samolot szkolno-treningowy. Niemcy.
Samolot szkolno-treningowy Heinkel He-72 ”Kadett” (SP-AFN) polskiego lotnictwa sportowego. (Źródło: archiwum).

Samolot Heinkel He-72 ”Kadett” był jednym z najpopularniejszych i najbardziej lubianych przez młodych pilotów samolotów szkolno-treningowych Luftwaffe. Heinkel He-72 skonstruowany został w tradycyjnym układzie dwupłata o metalowo-drewnianej konstrukcji pokrytej płótnem. Pierwszy prototyp napędzany silnikiem rzędowym Argus As 8B oblatano w 1933 r. Pierwsza wersja seryjna, wyprodukowana w stosunkowo małej liczbie He-72A, oparta była na pierwszym prototypie. Najliczniej produkowana wersja He-72B, napędzana była silnikiem gwiazdowym Siemens Sh 14A o mocy 118 kW (160 KM). Wariantem podstawowym tej wersji był He-72B-1. W jednym egzemplarzu powstał dwupływakowy wodnosamolot He-72BW. Wariant cywilny He-72B-3 ”Edelkadett” posiadał owiewki na kołach głównego podwozia, powstało 30 egz. Jeden samolot He-72B służył do prób z silnikami rakietowymi Walter, jako latająca hamownia. W 1934 r. oblatano prototyp ulepszonej wersji He-172 V1. Posiadał on osłonę silnika gwiazdowego Siemens Sh 14A. Poza tym płatowiec oparty był na wersji He-72B.

Samoloty Heinkel He-72A i He-72B znalazły się na wyposażeniu NSFK (Nationalsozialistisches Fliegerkorps- Narodowosocjalistyczny Korpus Lotniczy) oraz szkół lotniczych Luftwaffe.

W 1936 r. Bułgarzy zakupili 6 samolotów He-72. Służyły do szkolenia wstępnego aż do 1944 r.

W Polsce.

Po zakończeniu wojny na terenach zachodniej Polski znalazły się duże ilości niemieckiego sprzętu wojennego, w tym sporo samolotów szkolnych różnych typów. Część z nich, po niezbędnych remontach, zasiliło stan rodzącego się w kraju lotnictwa cywilnego. Wśród nich był samolot szkolno-treningowy Heinkel He-72 ”Kadett”. W Polsce znalazło się kilka pozostawionych przez okupanta maszyn ”Kadet” (taka pisownia przyjęła się w polskim lotnictwie), m. in. 1 egz. odnaleziono na terenie byłej szkoły szybowcowej Luftwaffe w Ligotce Dolnej.

Z całą pewnością sprawność latania przywrócono 5 egz. (SP-AFN, SP-AGA, SP-ARI, SP-BLL, SP-ISA). Remontowane były w Okręgowych Warsztatach Lotniczych w Bydgoszczy, Okręgowych Warsztatach Lotniczych w Poznaniu, Instytutucie Szybownictwa w Bielsku i Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 2 w Bydgoszczy. Używane były m.in. przez: IKCSP, Aeroklub Warszawski, Aeroklub Gdański, Aeroklub Łódzki, Aeroklub Poznański, Aeroklub Ostrowski, Aeroklub Śląski oraz w ośrodku Ligi Lotniczej w Jeleniej Górze. Służyły do lotów dyspozycyjnych i holujących.

Jeden He-72 był używany w Instytutucie Szybownictwa w Bielsku, gdzie holował do oblotu i lotów doświadczalnych wszystkie pierwsze szybowce zbudowane w Bielsku. Pierwszy pokaz akrobacji zespołowej dano 5.09.1948 r. nad Okęciem. Wykonał go klucz trzech ”Kadettów”. W dniach 28.07. do 8.08.1949 r. samolot He-72 ”Kadett” wykorzystywany był w specjalistycznym szkoleniu w wyższym pilotażu na lotnisku Dajtki w Olsztynie. Samolot SP-AFN został rozbity 10.05.1956 r. w Świdnicy.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dwupłat o konstrukcji mieszanej.
Kabiny odkryte.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik:
- pierwszy prototyp- rzędowy Argus As 8B o mocy 103 kW (140 KM),
- He-72B- silnik gwiazdowy Siemens Sh 14A o mocy 118 kW (160 KM).

Dane techniczne He-72B-1 (wg [6]):
Rozpiętość- 9,0 m, długość- 7,5 m, wysokość- 2,7 m.
Masa własna- 540 kg, masa startowa- 865 kg.
Prędkość max- 185 km/h, prędkość przelotowa- 170 km/h, prędkość lądowania- 80 km/h, czas wznoszenia na 1000 m- 6', pułap praktyczny- 3500 m zasięg- 475 km.

Galeria

  • Heinkel He-72 ”Kadett” z Instytutu Szybownictwa w Bielsku. (Źródło: archiwum).

Źródło:

[1] Sankowski W. ”Kadet SP-AFN”. Lotnictwo z szachownicą nr 1.
[2] Morgała A. ”Szybowce z biało-czerwoną”. Lotnictwo z szachownicą nr 18.
[3] Morgała A. ”Ostatni Bartel BM-7”. Lotnictwo z szachownicą nr 20.
[4] Morgała A. ”Samoloty zdobyczne w lotnictwie polskim po 1945 roku”. Lotnictwo z szachownicą nr 23.
[5] Morgała A. ”Polskie samoloty wojskowe 1939-1945”. Wydawnictwo MON. Warszawa 1976.
[6] Murawski M. ”Samoloty Luftwaffe 1933-1945”. Tom 2. Wydawnictwo Lampart. Warszawa 1997.
blog comments powered by Disqus