Heinkel He-8

Wodnosamolot łącznikowy, rozpoznawczy. Niemcy/Szwecja.
Wodnosamolot łącznikowy i rozpoznawczy Heinkel He-8 (Źródło: archiwum).

W 1922 r. Ernst Heinkel otworzył własną fabryką samolotów Heinkel Flugzeug-Werke w Warnemünde, w której powstał szereg jego konstrukcji. Pierwsze z nich, Heinkel He-3 do Heinkel He-12, były dolnopłatami pływakowymi o różnych przeznaczeniach: Heinkel He-3 pocztowy, Heinkel He-4 i Heinkel He-5 wywiadowcze, Heinkel He-6 pocztowy, Heinkel He-7 torpedowy, Heinkel He-8 i Heinkel He-9 wywiadowcze, Heinkel He-10 doświadczalny i Heinkel He-12 pocztowy. Wszystkie te samoloty były zbliżone do siebie pod względem konstrukcyjnym i kształtów, a różniły się głównie zastosowanymi silnikami, liczbą miejsc i wyposażeniem.

W Polsce.

W 1929 r. Podlaska Wytwórnia Samolotów oferowała dostawę wodnosamolotów niemieckiej firmy Heinkel, które zamierzano budować w PWS z licencji szwedzkiej firmy Svenska Aero Aktiebolag (SAAB) w Sztokholmie. Ponieważ oferta budowy nie została przyjęta, Podlaska Wytwórnia Samolotów opracowała własne projekty wodnosamolotów. W październiku 1930 r. inż. Zbysław Ciołkosz opracował projekt PWS-61. Wzorowany był prawdopodobnie na wodnosamolocie Heinkel He-8. Obydwa samoloty różniły się jednak wymiarami, masami, silnikiem i szczegółami konstrukcji.

W latach 1929-1930 r. szwedzka firma Svenska Aero Aktiebolag (SAAB) złożyła do Kierownictwa Zaopatrzenia Aeronautyki ofertę dostawy gotowych wodnosamolotów łącznikowych Heinkel He-8 dla Morskiego Dywizjonu Lotniczego. Również i ta oferta nie została przyjęta.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy.

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wyd. Bellona. Warszawa 2003.
[2] Krzyżan M. ”Samoloty w muzeach polskich”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1983.
blog comments powered by Disqus