Heinkel HD-30, 1928

Wodnosamolot rozpoznawczy. Niemcy/Szwecja.
Wodnosamolot Heinkel HD.30 podczas prób na katapulcie. (Źródło: archiwum).

W 1928 r. w firmie Heinkel Flugzeugwerke został opracowany wodnosamolot rozpoznawczy Heinkel HD.30. Jego konstrukcja została oparta na poprzednim samolocie Heinkel HD.19. Samolot posiadał większe wymiary od swego poprzednika oraz był napędzany silnikiem gwiazdowym Gnôme- Rhône „Jupiter VI 9Ak” o mocy 382 kW (520 KM).

Wodnosamolot HD.30 przeznaczony był do operowania z małych i średnich jednostek pływających. Startował z pokładu okrętu za pomocą katapulty parowej, opracowanej również w firmie Heinkel. Zbudowano tylko 2 egzemplarze.

W Polsce.

W 1929 r. Podlaska Wytwórnia Samolotów oferowała dostawę wodnosamolotów niemieckiej firmy Heinkel, które zamierzano budować w PWS z licencji szwedzkiej firmy Svenska Aero Aktiebolag (SAAB) w Sztokholmie. Ponieważ oferta budowy nie została przyjęta, Podlaska Wytwórnia Samolotów opracowała własne projekty wodnosamolotów. W październiku 1930 r. inż. Zbysław Ciołkosz opracował projekt PWS-60. Wzorowany był prawdopodobnie na wodnosamolocie Heinkel HD-30. Obydwa samoloty różniły się jednak wymiarami, masami, silnikiem i szczegółami konstrukcji.

Konstrukcja.
Dwumiejscowy dwupłat.
podwozie dwupływakowe.

Silnik- gwiazdowy Gnôme- RhôneJupiter VI 9Ak” o mocy 382 kW (520 KM).

Dane techniczne HD.30 (wg [2]):
Rozpiętość- 12,4 m, długość na pływakach- 10,26 m, wysokość na pływakach- 4,32 m, powierzchnia nośna- 46,89 m2.
Masa własna- 1947 kg, masa startowa normalna- 2529 kg.
Prędkość max- 211 km/h, prędkość przelotowa- 185 km/h, wznoszenie- 240 m/min, pułap- 4650 m, zasięg- 700 km.

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wyd. Bellona. Warszawa 2003.
[2] Уголок неба - Большая авиационная энциклопедия.

blog comments powered by Disqus