Heinkel HD-14, 1925

Wodnosamolot torpedowy. Niemcy / Szwecja.
Wodnosamolot Heinkel HD-14 po locie próbnym, podnoszony jest za pomocą dźwigu z wody w stoczni w Galärvarvet. (Źródło: ”Flygvapenmuseum - DigitaltMuseum”).

W 1924 r. szwedzkie lotnictwo morskie Marinens Flygväsende zamówiło w firmie Ernst Heinkel Flugzeugwerke projekt wodnosamolotu torpedowego Heinkel HD-14. Prototyp został zbudowany na licencji w szwedzkiej firmie Svenska Aero AB (SAAB). Był to dwupłat, stąd oznaczenie HD (Heinkel Doppeldecker- Heinkel dwupłatowy), o rozpiętości skrzydeł 19,0 0. Do napędu zastosowano silnik Fiat A.14 o mocy 447 kW (600 KM).

HD-14 został zbudowany w celu zebrania doświadczeń o przydatności samolotów torpedowych w działaniach nad morzem. Wodnosamolot wykonał pierwszy lot 13.09.1925 r. Otrzymał nazwę "Bellona". Po przeprowadzeniu prób w locie został uznany za konstrukcję zupełnie nieudaną, która nie spełniała wymagań Marinens Flygväsende. Samolot został zwrócony producentowi, a jego dalszy rozwój został przerwany. Samolot nie posiadał oficjalnego oznaczenia lotnictwa wojskowego Szwecji.

Dalszym rozwojem konstrukcji był samolot lub wodnosamolot torpedowo- bombowy Heinkel HD-16.

W Polsce.

W latach 1929-1930 r. szwedzka firma Svenska Aero Aktiebolag (SAAB) złożyła do Kierownictwa Zaopatrzenia Aeronautyki ofertę dostawy wodnosamolotów torpedowych Heinkel HD-14 dla Morskiego Dywizjonu Lotniczego. Oferta nie została przyjęta.

Konstrukcja.
Dwumiejscowy dwupłat.
Kabiny odkryte.
Podwozie dwupływakowe.

Silnik- w układzie V typu Fiat A.14 o mocy 447 kW (600 KM).

Dane techniczne HD-14 (wg [2]):
Rozpiętość- 19,0 m, długość- 14,7 m, powierzchnia nośna- 103,3 m2.
Masa własna- 3400 kg, masa startowa max- 5600 kg.
Prędkość max- 175 km/h, prędkość przelotowa- 150 km/h, prędkość wodowania- 89 km/h, wznoszenie- 2 m/s, pułap- 4000 m, zasięg- 1800 km.

Galeria

  • Wodnosamolot Heinkel HD-14 w widoku z przodu. (Źródło: Flygvapenmuseum - DigitaltMuseum).

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wyd. Bellona. Warszawa 2003.
[2] Virtual Aircraft Museum - Aviastar.org.
[3] Swedish Torpedo Bombers - avrosys.nu main page.
[4] AviaDejaVu.
blog comments powered by Disqus