Harcerskie Warsztaty Szybowcowe (HWS)
W 1933 r. pod kierunkiem studenta Romana Berkowskiego w warsztatach Liceum Mechanicznego w Warszawie przy ul. Hożej 88 grupa harcerzy zbudowała kilka szybowców Kocjan "Wrona". Dało to początek Harcerskim Warsztatom Szybowcowym (HWS), które następnie otrzymały pomieszczenie przy lotnisku mokotowskim. Tam kontynuowano produkcję "Wron" i zbudowano prototyp wodnoszybowca MT-1.
W 1936 r. warsztaty przeniosły się do baraku na lotnisku mokotowskim, obok Warsztatów Szybowcowych Kocjana. HWS służyły również do budowy prototypów Sekcji Lotniczej KMSPW: samolotu Mignet ”Pou-du-Ciel” zbudowany przez H. Gutowskiego i samolotu słabosilnikowego MIP ”Smyk”. Zbudowano również kadłub samolotu słabosilnikowego "Smyk II". Podczas swej działalności HWS zbudowały 23 szybowce "Wrona" (w tym jedną z kabinką wg projektu R. Berkowskiego) i trzy prototypy dla Sekcji Lotniczej oraz przeprowadziły remonty szybowców Kocjan "Komar", Kocjan "Sroka", Kocjan "Czajka", i "Wrona". Warsztaty zajmowały barak murowany i drewnianą szopę.
Poza tym HWS zajmowały się budową kajaków, których wykonały 36 szt., oraz trapezu spadochronowego.
Kierownikiem HWS do 1938 r. był R. Berkowski, a w latach 1938- 1939- Rembowski.
We wrześniu 1939 r. warsztaty uległy spaleniu wraz z Warsztatami Szybowcowymi Kocjana.
Konstrukcje:
Kocjan "Wrona", 1934, szybowiec szkolny.
Gutowski ”Pou-du-Ciel”, 1936, samolot sportowy do budowy amatorskiej.
MT-1, 1936, amatorski wodnoszybowiec szkolno-treningowy.
MIP ”Smyk”, 1937, amatorski samolot sportowy lub motoszybowiec.
Galeria
Źródło:
[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[2] "Z działalności Harcerskich Warsztatów Lotniczych". Czuwaj, 1938 r., nr 164.
[3] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 3. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2008.