Harcerskie Warsztaty Szybowcowe (HWS)

W 1933 r. pod kierunkiem studenta Romana Berkowskiego w warsztatach Liceum Mechanicznego w Warszawie przy ul. Hożej 88 grupa harcerzy zbudowała kilka szybowców Wrona. Dało to początek Harcerskim Warsztatom Szybowcowym (HWS), które następnie otrzymały pomieszczenie przy lotnisku mokotowskim. Tam kontynuowano produkcję Wron i zbudowano prototyp wodnoszybowca MT-1.

W 1936 r. warsztaty przeniosły się do baraku na lotnisku mokotowskim, obok Warsztatów Szybowcowych Kocjana. HWS służyły również do budowy prototypów Sekcji Lotniczej KMSPW: samolotu Mignet ”Pou-du-Ciel” zbudowany przez H. Gutowskiego i samolotu słabosilnikowego MIP ”Smyk”. Podczas swej działalności HWS zbudowały 23 szybowce Wrona (w tym jedną z kabinką wg projektu R. Berkowskiego) i trzy prototypy dla Sekcji Lotniczej oraz przeprowadziły remonty kilku szybowców. Kierownikiem HWS do 1938 r. był R. Berkowski, a w latach 1938-1939- Rembowski.

Konstrukcje:
Wrona, 1934, szybowiec szkolny.
Gutowski ”Pou-du-Ciel”, 1936, samolot sportowy do budowy amatorskiej.
MT-1, 1936, amatorski wodnoszybowiec szkolno-treningowy.
MIP ”Smyk”, 1937, amatorski samolot sportowy lub motoszybowiec.

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
blog comments powered by Disqus