Hanriot HD-17, ok. 1923
Wodnosamolot szkolny Hanriot HD-17 był wersją samolotu szkolnego Hanriot HD-14. Wodnosamolot otrzymał powiększone usterzenie pionowe.
W Polsce.
W grudniu 1923 r. wytwórnia Avions Hanriot przesłała ofertę na dostawę szkolnego wodnosamolotu Hanriot HD-17. Propozycja nie została przyjęta.
Konstrukcja:
Dwumiejscowy dwupłat o konstrukcji drewnianej.
Płaty- komora wieloprzęsłowa. Skrzydła dwudźwigarowe o jednakowej rozpiętości i cięciwie miały taka samą konstrukcję dającą możliwość zamiany między sobą. Górny, trójdzielny z baldachimem, dolny dwudzielny, usztywnione słupkami i drutami. Pokrycie płótnem. Lotki na obu płatach.
Kadłub drewniany kratownicowy, wykrzyżowany drutami, oprofilowany listwami, kryty płótnem. Przód pokryty blachą aluminiową, reszta płótnem. Kabina wannowa odkryta. W wersji sanitarnej kabina pilota otwarta. Za nim w przedziale sanitarnym znajdował się chory na noszach lub w pozycji siedzącej. Konstrukcja kabiny w HD-14S z blachy aluminiowej, w H-28S ze sklejki. Miejsce siedzące drugie mogło być zamknięte ruchomą osłoną. Wnętrze kabiny było rozjaśnione oknami. Nosze były wkładane przez duży otwór drzwiowy w prawej burcie.
Usterzenie drewniane, kryte płótnem.
Podwozie klasyczne stałe.
Silnik- gwiazdowy, rotacyjny Clerget o.
Źródło:
[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wyd. Bellona. Warszawa 2003.