Halberstadt CL-IV, 1918

Po wojnie był używany w lotnictwie wojskowym Litwy.
W Polsce.W Polsce były 3 samoloty Halberstadt CL-IV w wyposażeniu 2 EW i 14 EW (dawniej 1 Eskadra Wielkopolska). Jak na sprzęt nietypowy, eksploatowano je dosyć długo: w 14 EW do maja 1921 r., a w WSP Grudziądz do grudnia 1922 r.
Konstrukcja:
Dwumiejscowy dwupłat o konstrukcji mieszanej.
Kabiny odkryte.
Podwozie klasyczne stałe.
Uzbrojenie- 1 (wg [2]- 1-2) stały karabin maszynowy pilota Spandau wz. 08/15 kal. 7,92 mm i 1 ruchomy karabin maszynowy obserwatora Parabellum wz. 14 kal. 7,92 mm. Udźwig bomb- 40-50 kg.
Silnik- rzędowy, 6-cylindrowy, chłodzony wodą Mercedes D-III o mocy 118 kW (160 KM) lub rzędowy, 6-cylindrowy, chłodzony wodą Benz Bz-IV o mocy 147 kW (200 KM).
Dane techniczne Halberstadt CL-IV (wg [1]):
Rozpiętość- 10,74 (wg [2]- 10,742) m, długość- 6,54 (wg [2]- 6,538) m, wysokość- 2,67 m, powierzchnia nośna- 27,00 m2.
Masa własna- 728 kg, masa użyteczna- 340 kg, masa całkowita- 1068 kg.
Prędkość max- 165 km/h, pułap- 5000 m, zasięg- 500 km, czas lotu- (wg [2]- 3-3,5) h.
Galeria
Źródło:
[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924”. Wyd. Bellona; Wyd. Lampart. Warszawa 1997.[2] Rezmer W. ”Litewskie lotnictwo wojskowe 1919-1940”. Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Toruń 1999.