Gold samolot, 1910
Samolot zaprojektował we Lwowie w 1910 r. Willibald Gold. Samolot miał układ samolotu Farman, choć był jednopłatowcem. Wykonany został przez Pracownię Mechaniczną Witolda Tranda we Lwowie. Samolot ten w stanie niedokończonym był wystawiony w październiku 1910 r. na Pierwszej Wystawie Awiatycznej we Lwowie, urządzonej na terenie Politechniki.
Samolotu nie dokończono i nie były wykonywane próby wzlotu na nim.
Konstrukcja:
Jednomiejscowy górnopłat zastrzałowy.
Płat prostokątny, jednostronnie kryty płótnem. Role dźwigarów spełniały listwa na, z tyłu statecznik poziomy.
Kadłub kratownicowy z wykrzyżowaniami z drutu. Miejsce pilota otwarte.
Podwozie główne z dwoma kołami szprychowymi.
Silnik- o mocy 11 kW (15 KM). Śmigło pchające.
Dane techniczne Gold (wg [2]):
Rozpiętość- 6,75 m, długość- 8,0 m, powierzchnia nośna- 10,0 m2.
Masa własna- 100 kg, masa użyteczna- 80 kg, masa całkowita- 190 kg.
Galeria
Źródło:
[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
[3] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.