Głowiński samolot, 1911

Samolot pionierski. Polska.
Samolot Głowińskiego na błoniach tarnopolskich. (Źródło: Praca zbiorowa ”Ku czci poległych lotników. Księga pamiątkowa.”. Wydawnictwo Komitetu Budowy Pomnika Ku Czci Poległych Lotników. Warszawa 1933).

W latach 1910-1911 Bronisław Głowiński zbudował samolot, który był wzorowany na samolocie Blériot XI ”La Manche”. Budowa samolotu była realizowana w warsztacie mechanicznym brata konstruktora i w szopie, służącej za warsztat stolarski i pomieszczenie do montażu samolotu. W maju 1911 r. Głowiński na Błoniach Tarnopolskich wykonał pierwszy lot, a następnie w lecie dokonał dalszych wzlotów na swym samolocie. Ponieważ konstrukcja samolotu była dość ciężka a silnik zużyty, samolot wykonywał tylko duże skoki i bardzo krótkie loty. Po wykonaniu kilkudziesięciu wzlotów silnik uległ uszkodzeniu.

Konstruktor, nie mając środków na dalszą pracę nad swym samolotem, rozebrał go. Na Drugiej Wystawie Awiatycznej we Lwowie w lutym 1913 r. na Politechnice Lwowskiej, Głowiński wystawił przód swego samolotu wraz z silnikiem. Części samolotu zachowały się aż do II wojny światowej.

Samolot Głowińskiego był pierwszym samolotem zbudowanym na ziemiach polskich, który wykonał sterowany lot i jednym z pierwszych polskich samolotów o metalowej konstrukcji kadłuba.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy górnopłata usztywniony linkami o konstrukcji mieszanej.
Płat prostokątny z zaokrąglonymi końcami, dzielony, drewnianej konstrukcji, trójdźwigarowy, dwustronnie kryty płótnem, usztywniony linkami do kozłów i podwozia. Rolę lotek spełniało skręcanie końców skrzydeł.
Kadłub kratownicowy o przekroju prostokątnym w części przedniej i trójkątnym w części tylnej, z rur stalowych. Kratownica wykrzyżowana drutami. Kadłub nie miał pokrycia. Kabina odkryta.
Usterzenie konstrukcji drewnianej. Stery wysokości w postaci ruchomych zewnętrznych części statecznika poziomego. Statecznik poziomy zamocowany pod kadłubem i usztywniony drutami do kadłuba i piramidki pod kadłubem.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik- gwiazdowy Anzani, o mocy 18 kW (25 KM).

Dane techniczne Głowiński (wg [2]):
Rozpiętość- 10,2 m, długość- 8 m, wysokość- 2,5 m, powierzchnia nośna- 18,5 m2.
Masa własna- 320 kg, masa użyteczna- 80 kg, masa całkowita- 400 kg.
Prędkość- 60 km/h.

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
[3] Praca zbiorowa ”Ku czci poległych lotników. Księga pamiątkowa.”. Wydawnictwo Komitetu Budowy Pomnika Ku Czci Poległych Lotników. Warszawa 1933.
[4] Gryglicki Z. "Drugi polski samolot konstrukcji metalowej". Modelarz nr 5/1970.
blog comments powered by Disqus