Grzmilas "Orkan II", 1928
Por. Tadeusz Grzmilas zaprojektował i zbudował w 1928 r. w Parku 3 Pułku Lotniczego w Poznaniu samolot sportowy "Orkan II". Oblatany został 9.09.1928 r. Samolot wziął udział w II Krajowym Konkursie Awionetek (29.10-1.11.1928 r.), pilotowany przez konstruktora zajął 2 miejsce. Z powodu starego silnika użytkowany był dość rzadko. Konstruktor latał na nim od czasu do czasu, aż do wybuchu wojny. Stacjonował on w Poznaniu, Dęblinie, Krakowie i Lublinie, gdzie konstruktor kolejno służył w lotnictwie wojskowym. We wrześniu 1939 r. samolot był pozostawiony w wytwórni LWS w Lublinie, gdzie uległ zniszczeniu.
Konstrukcja.
Jednomiejscowy zastrzałowy górnopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat prostokątny, dwudzielny, dwudźwigarowy, kryty płótnem, nosek płata kryty sklejką do pierwszego dźwigara. Podparty dwiema parami zastrzałów. Profil płata płasko- wypukły, o grubości 15,5%. Napęd lotek linkami.
Kadłub o przekroju prostokątnym, zaokrąglony od góry, czteropodłużnicowy, kryty sklejką. Zbiornik na 50 l paliwa w przodzie kadłuba, za silnikiem. Przód kadłuba i góra kryta blachą. Kabina odkryta, osłonięta od przodu wiatrochronem.
Usterzenie spawane z rur stalowych, kryte płótnem. Napęd sterów linkami.
Podwozie stałe z rur stalowych, osiowe. Koła amortyzowane sznurem gumowym. Płoza ogonowa amortyzowana.
Silnik- chłodzony powietrzem, 6- cylindrowy, gwiazdowy Anzani o mocy 33 kW (45 KM). Śmigło dwułopatowe, drewniane, stałe.
Dane techniczne "Orkan II" (wg [2]):
Rozpiętość- 9,0 m, długość- 5,5 m, wysokość- 2,1 m, powierzchnia nośna- 12,5 m2.
Masa własna- 273 kg, masa użyteczna- 120 kg, masa całkowita- 393 kg.
Prędkość max- 125 km/h, prędkość przelotowa- 106 km/h, prędkość min.- 70 km/h, wznoszenie- 3,5 m/s, pułap- 4000 m, zasięg- 400 km.
Galeria
Źródło:
[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.