Grzmilas "Orkan", 1925

Szybowiec amatorski. Polska.
Szybowiec amatorski ”Orkan”. (Źródło: Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1976).

Por. Tadeusz Grzmilas zbudował w 1925 r. w warsztatach 3 Pułku Lotniczego w Poznaniu, szybowiec "Orkan". Szybowiec ten, pilotowany przez konstruktora, wziął udział w II Konkursie Szybowców na Oksywiu koło Gdyni w maju- czerwcu 1925 r.

Podczas konkursu szybowiec otrzymał IV nagrodę za sumaryczny czas 4 min. 8 s w 9 lotach oraz nagrodę za najlepsze wykonanie i najlepszą konstrukcję.

Szybowiec "Orkan", obok szybowców "Rywal" i S-1, prezentowany był na Wystawie Lotniczej LOPP w Poznaniu, która miała miejsce od 13 do 28.09.1925 r. Szybowiec wzięto w listopadzie 1925 r. na wyprawę szybowcową do Dukli, lecz lotów na nim nie wykonano.

Konstrukcja.
Jednomiejscowy górnopłat typu parasol o konstrukcji drewnianej.
Płat prostokątny, dwudźwigarowy, zamocowany na koźle z rur stalowych i podparty z każdej strony parą zastrzałów. Pokryty płótnem. Napęd lotek linkami.
Kadłub o przekroju prostokątnym, półskorupowy, czteropodłużnicowy, kryty sklejką. Kabina odkryta, bez wiatrochronu.
Usterzenie składające ze stateczników, kryte płótnem Usterzenie poziome o bardzo dużych wymiarach. Napęd sterów linkami.
Podwozie z dwoma kolami na wspólnej osi, umocowanej sznurem gumowym do goleni z rur stalowych. Płoza ogonowa amortyzowana.

Dane techniczne "Orkan" (wg [2]):
Rozpiętość- 13,0 m, długość- 5,6 m, wysokość- 1,7 m, powierzchnia nośna- 17 m2.
Masa własna- 120 kg, masa użyteczna- 70 kg, masa całkowita- 190 kg.

Galeria

  • Grzmilas ”Orkan”, rysunek w rzutach. (Źródło: Glass Andrzej ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”).
  • Tadeusz Grzmilas przy szybowcu ”Orkan”. (Źródło: archiwum).

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
[3] Szybownictwo w II.RP - Forum Odkrywcy.
blog comments powered by Disqus