SG-28, 1932
(SG-2)

Szybowiec wyczynowy. Polska.
Szybowiec wyczynowy SG-28 w locie. (Źródło: Górski R., Puchalski R. ”Powiat leski- kraina szybowisk”. Liga Popierania Turystyki, Wydawnictwo Ministerstwa Komunikacji. Warszawa 1936).

Szybowiec wyczynowy SG-28 (używane było także oznaczenie SG-2) konstrukcji inż. Szczepana Grzeszczyka był rozwinięciem szybowca SG-21. Na zamówienie LOPP budowę SG-28 podjęły Państwowe Zakłady Lotnicze w Warszawie, w kwietniu 1932 r. Prototyp był gotów na początku lipca 1932 r. Był on przeznaczony do udziału w Międzynarodowych Zawodach Szybowcowych w Rhön-Wasserkuppe w Niemczech. Został oblatany 9.07.1932 r. Następnego dnia szybowiec wysłano na zawody w Rhön, trwające od 17 do 31.07.1932 r., gdzie startował na nim S. Grzeszczyk.

Po powrocie z zawodów szybowiec był użytkowany w szkole szybowcowej w Bezmiechowej. Na szybowcu tym w dniu 21.10.1932 r. zginął Z. Laskowski po sześciogodzinnym locie, przy próbie bicia rekordu długotrwałości lotu. W 1933 r został zbudowany w PZL nowy, zmodyfikowany egz. szybowca, oznaczony SG-28 bis. Otrzymał nowe skrzydła, większy statecznik pionowy, stały wiatrochron, a później osłonę zdejmowaną. Na SG-28 bis ustalono w Bezmiechowej kilka polskich rekordów szybowcowych:

- W. Polny 17.06.1933 r. ustalił rekord wysokości- 910 m,
- B. Baranowski 21.07.1933 r. rekord wysokości- 1270 m, jednocześnie uzyskując czas lotu 10 h 40 min, co było rekordem długotrwałości lotu,
- B. Baranowski 22.07.1934 r. pobił rekord odległości- 106,5 km.
W październiku 1934 r. SG-28 bis uległ rozbiciu.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy wolnonośny górnopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat prostokątno-trapezowy, dwudzielny, jednodźwigarowy z kesonem krytym sklejką, z częścią zadźwigarowa krytą płótnem. Dźwigar skrzynkowy, żebra nawlekane na dźwigar. Lotki wychylane różnicowe, kryte płótnem.
Kadłub o przekroju jajowatym zwężonym u dołu, konstrukcji półskorupowej z pokryciem ze sklejki. Z przodu kadłuba hak do startu z lin gumowych i zaczep do holu za samolotem. Kabina zakryta.
Ster wysokości płytowy, dwudzielny. Statecznik pionowy integralny z kadłubem. Noski usterzenia kryte sklejką części zadźwigarowe kryte płótnem. Podwozie płozowe.

Dane techniczne SG-28 (wg [1]):
Rozpiętość- 17,6 m, długość- 6,92 m, wysokość- 1,8 m, powierzchnia nośna- 17,8 m2.
Masa własna- 132 kg, masa użyteczna- 75-90 kg, masa całkowita- 222 kg.
Prędkość minimalna- 47 km/h, doskonałość przy prędkości optymalnej 54 km/h- 22,5, opadanie minimalne przy prędkości ekonomicznej 51 km/h- 0,61 m/s.

Dane techniczne SG-28 bis (wg [1]):
Rozpiętość- 17,5 m, długość- 6,92 m, wysokość- 1,8 m, powierzchnia nośna- 16,92 m2.
Masa własna- 132 kg, masa użyteczna- 75-90 kg, masa całkowita- 222 kg.
Prędkość minimalna- 47 km/h, doskonałość przy prędkości optymalnej 54 km/h- 22,5, opadanie minimalne przy prędkości ekonomicznej 51 km/h- 0,61 m/s.

Galeria

  • Szybowiec wyczynowy SG-28. (Źródło: via Konrad Zienkiewicz).
  • SG-28, rysunek w rzutach. (Źródło: Glass Andrzej ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”).

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[2] Górski R., Puchalski R. ”Powiat leski- kraina szybowisk”. Liga Popierania Turystyki, Wydawnictwo Ministerstwa Komunikacji. Warszawa 1936.
blog comments powered by Disqus