Grob G102 "Astir CS", 1974
Szybowiec treningowy Grob G102 ”Astir CS” został opracowany w firmie Grob Aerospace AG. Litery CS w nazwie pochodzą od słów Club-Standard co ma oznaczać bardzo szerokie zastosowanie szybowca od lotów klubowych, rekreacyjnych, do zawodniczych.
Szybowiec był produkowany w różnych wersjach:
- ”Astir Jeans” i ”Astir Club”- wersje ze stałym klasycznym podwoziem,
- ”Club Astir IIIb”- wersja wyposażona w podwozie z kółkiem przednim,
- ”Astir CS77”, ”CS Astir II”, ”CS Astir III”- wersje wyposażone w podwozie chowane w locie.
Wersja ”Astir CS77” powstała w 1977 r. Otrzymała bardziej leżącą pozycję pilota i dzięki czemu zmniejszył się przekrój kadłuba. Dodano też możliwość montowania zbiorników balastowych.
W Polsce.
W dniach 24.07- 7.08.1976 r. rozegrane zostały w Dinslaken (RFN) II Szybowcowe Mistrzostwa Juniorów RFN. Dwunaste miejsce w tych zawodach zajął Bogusław Peczela startując na szybowcu Grob G102 ”Astir CS”.
W dniu 1.01.2006 r. w polskim rejestrze statków powietrznych znajdował się 1 szybowiec Grob G102 ”Astir CS77” (SP-3703). Szybowiec jest własnością osoby prywatnej, zrzeszonej w Polskim Stowarzyszeniu Szybowcowym.
Konstrukcja:
Dwumiejscowy górnopłat o konstrukcji kompozytowej.
Kabina zakryta.
Usterzenie w kształcie litery T.
Podwozie- w zależności od wersji (patrz historia rozwoju konstrukcji): jednotorowe z kółkiem ogonowym stałe lub chowane w locie albo jednotorowe z kółkiem przednim.
Dane techniczne ”Astir CS77” (wg [2]):
Rozpiętość- 15,0 m.
Masa własna- 285 kg, masa całkowita- 450 kg.
Prędkość dopuszczalna- 250 km/h, prędkość max w atmosferze burzliwej- 170 km/h, prędkość max holowania za samolotem- 170 km/h, prędkość max holowania za wyciągarką- 120 km/h, prędkość minimalna- 65 km/h, doskonałość- 37 przy prędkości 95-105 km/h.
Źródło:
[1] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2006.”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.
[2] ”Polskie Stowarzyszenie Szybowcowe”.
[3] Dankowski J. "Zwycięstwo w Dinslaken". Skrzydlata Polska nr 44/1976.